Sökning: "skolår 1"

Visar resultat 1 - 5 av 15 avhandlingar innehållade orden skolår 1.

  1. 1. Motorik, koncentrationsförmåga och skolprestationer : en interventionsstudie i skolår 1-3

    Författare :Ingegerd Ericsson; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Physical training; physical education; motor training; Cognition; motor skill observations; motorial learning; sport; Idrott; gymnastik; motorisk inlärning; academic achievements;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to study effects of an extension of physical education/activity and motor training on motor skills, attention and cognition during a period of three years. Another aim is to develop a test, MUGI observationsschema, which could be useful in charting motor skills of school pupils. LÄS MER

  2. 2. Skolämnesspecifikt läsande i tidiga skolår

    Författare :Helena Skogström; Åsa af Geijerstam; Jenny Folkeryd Wiksten; Catarina Schmidt; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; disciplinary literacy; reading aloud; text talk; teacher’s questions; read-ing mobility; vocabulary; text comprehension.; Curriculum Studies; Didaktik;

    Sammanfattning : The overall purpose of this licentiate thesis is to shed light on how reading is constructed in different year 1 school subjects. The focus of the study is reading and how teachers create conditions for students to understand text via text conversations and via textbook texts used in Mathematics, Swedish and Technology. LÄS MER

  3. 3. Genom genrens lins : pedagogisk kommunikation i tidigare skolår

    Författare :Robert Walldén; Malmö universitet; []
    Nyckelord :literacy education; genre pedagogy; school literacy; Swedish as a second language; second language instruction; primary school; classroom interaction; systemic-functional linguistics; geography teaching; sociology of education; teaching narratives; writing instruction; genre theory; Bernstein; Social studies; discourse analysis; discourse semantics;

    Sammanfattning : The aim of this dissertation is to explore how two teachers communicate content knowledge and metalinguistic knowledge in the teaching of young second language learners. As a qualitative classroom study, it examines how two widely advocated forms of metaknowledge are used in instruction: metalinguistic knowledge, in particular genre knowledge, and reading strategies. LÄS MER

  4. 4. Lärares och elevers användande av laborativt material i bråkundervisningen i skolår 4-6 : Vad görs möjligt för eleverna att erfara?

    Författare :Cecilia Sveider; Joakim Samuelsson; Jonas Hallström; Eva Norén; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Laborativt material; matematikundervisning; skolår 4-6; tal i bråkform; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och analysera lärares och elevers användande av laborativt material i skolår 4-6 när de arbetar med tal i bråkform i matematikundervisningen. Centrala frågor i studien handlar om på vilka sätt det laborativa materialet används i bråkundervisningen, vilka typer av laborativt material används i bråkkundervisningen, vilka dimensioner av variation öppnas upp om tal i bråkform när laborativt material används samt vad som görs möjligt för eleverna att erfara om tal i bråkform. LÄS MER

  5. 5. Från görande till rikare lärande : en aktionsforskningsstudie av två arbetslags arbete med naturvetenskap i skolår 1-6

    Författare :Anna Vikström; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Uppsatsen beskriver ett aktionsforskningsprojekt där två arbetslag i skolår 1-6 tillsammans med mig utvecklar sin naturvetenskapliga undervisning, särskilt med inriktning mot ekologi. Som lärarutbildare hade jag tidigare arbetat mycket med lärares kompetensutveckling i naturvetenskap. LÄS MER