Sökning: "skolämne"

Visar resultat 1 - 5 av 13 avhandlingar innehållade ordet skolämne.

  1. 1. Samhällskunskap som skolämne : målsättningar, kursinnehåll och arbetssätt på den grundläggande skolans högstadium

    Författare :Birger Bromsjö; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :Samhällskunskapsundervisning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Psykologi på schemat : Formeringen av ett skolämne, 1960–2015

    Författare :Ebba Christina Blåvarg; Joakim Landahl; Annika Ullman; Anna-Lena Kempe; Daniel Sundberg; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Psychology; upper secondary school; school subject; curriculum; textbooks; professional debate; discourse; educational history; Sweden; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The school subject psychology in Sweden has undergone several extensive transformations during the period 1960–2015. Since the launch of Läroplan för gymnasiet 1965, psychology is a part of the national curriculum for upper secondary level as a standalone school subject in Sweden. LÄS MER

  3. 3. Med livet på schemat : om skolämnet livskunskap och den riskfyllda barndomen

    Författare :Camilla Löf; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; livskunskap; life competence education; barndomssociologi; kritisk diskursanalys; skola; etnografi; värdegrundsarbete; demokrati; hälsa;

    Sammanfattning : Skolämnet livskunskap har vuxit fram i svenska skolor under det senaste decenniet, ofta utifrån en ambition att främja hälsa och att konkretisera skolans värdegrundsarbete. Mot bakgrunden att livskunskap inte är obligatoriskt i svensk skola och därför saknar nationella riktlinjer har ämnet i den lokala skolpraktiken kommit att omfattas av en mängd olika arbetssätt och program. LÄS MER

  4. 4. Historiemedvetande - Elevers tidsförståelse i en skolkontext

    Författare :Nanny Hartsmar; Malmö högskola; []
    Nyckelord :consciousness of history; contextual; heterogenous school contexts; history; history instruction; socio-cultural; time; understanding of time;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att med utgångspunkt i undervisning gestalta och förklara grundskoleelevers historiemedvetande. Ett andra syfte med min studie är att lyfta fram och problematisera förutsättningar för att genom undervisning utveckla historiemedvetandet. LÄS MER

  5. 5. Interkulturalitet och historia : Historieundervisningens teori och praktik i en mångkulturell värld

    Författare :Maria Johansson; Kenneth Nordgren; Martin Stolare; Henrik Åström Elmersjö; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; history education; intercultural competence; multicultural education; historical consciousness; classroom studies; case study; historial inquiry; didactic model; historieundervisning; interkulturell kompetens; mångkulturalitet; historiemedvetande; klassrumsstudier; fallstudie; frågedriven undervisning; didaktisk modell; History; Historia;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate interculturality in history as an idea and practice. Two overarching research questions are raised, each concerning the theoretical and practical levels: How can history, as a field of knowledge and teaching, be related to intercultural learning as a normative practice? What obstacles and opportunities for teaching and learning emerge when intercultural historical learning is the goal? This thesis comprises four published studies. LÄS MER