Sökning: "skapa mening och sammanhang"

Visar resultat 1 - 5 av 27 avhandlingar innehållade orden skapa mening och sammanhang.

  1. 1. Recompetencing : Coping with Digital and Robotic Agents at Work

    Författare :Masood Rangraz; Carsten Sørensen; Johan Lundin; Lars Svensson; Anita Mirijamdotter; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Competence; Digitalization; Robotization; Automation; Material agency; Kompetens; digitalisering; robotteknik; Automation; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande;

    Sammanfattning : Studier av framtiden för arbete och livslångt lärande omfattar ett brett spektrum av teman, inklusive digitaliseringens och robotiseringens inflytande på färdigheter och kompetenser. För att utvärdera effekten av "avancerad" teknologi för kompetens i arbetet kräver många nationella och internationella organisationer och privata konsultföretag åtgärder, levererar förutsägelser och förbereder planer för framtiden. LÄS MER

  2. 2. En mötesplats fylld av mening : En studie om gemenskap och samarbete i skapandet av Arvikafestivalen

    Författare :Leena Hagsmo; Lars Aronsson; Lotta Braunerhielm; Johan Hultman; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social effects; social capital; place; sense of place; meeting place; activity space; festival organisation; Arvika Festival; Arvika; sociala effekter; socialt kapital; plats; känslan för plats; mötesplats; aktivitetsrum; festivalorganisation; Arvikafestivalen; Arvika; Kulturgeografi; Human Geography;

    Sammanfattning : This thesis explores what happens when people come together to pursue a common goal. It points to the importance for individuals to be part of a social context that they have chosen and how this belonging in turn can impact on the place where the phenomenon occurs. LÄS MER

  3. 3. Media Technologies in the Making : User-driven Software and Infrastructures for Computer Graphics Production

    Författare :Julia Velkova; Patrik Åker; Göran Bolin; Lisa Parks; Södertörns högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; computer graphics; computer animation; user-driven software; infrastructuring; media practice; repair; decommodification; gifting; commons; Blender; Synfig; Morevna project; Cosmos Laundromat; Kritisk kulturteori; Critical and Cultural Theory; Östersjö- och Östeuropaforskning; Baltic and East European studies;

    Sammanfattning : Over the past few decades there have emerged greater possibilities for users and consumers of media to create or engage in the creation of digital media technologies. This PhD dissertation explores the ways in which the broadening of possibilities for making technologies, specifically software, has been taken advantage of by new producers of digital culture – freelancers, aspiring digital media creators and small studios – in the production of digital visual media. LÄS MER

  4. 4. När livet skakas om : patienters och närståendes erfarenheter av hjärtstopp utanför sjukhus

    Författare :Anders Bremer; Karin Dahlberg; Lars Sandman; Gunilla Silfverberg; Växjö universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; hjärtstopp; ambulanssjukvård; etik; vårdvetenskap; fenomenologi; livsvärldsforskning; Caring sciences; Vårdvetenskap; Vårdvetenskap; Caring Science;

    Sammanfattning : I Europa vårdar ambulanspersonal årligen cirka 300 000 människor med hjärtstopp. Ungefär en av tio överlever. Tidigare forskning har inte i någon större utsträckning berört hur överlevande patienter och närstående mår efteråt eller vilka etiska aspekter och problem som möter ambulanspersonal i dessa situationer. LÄS MER

  5. 5. Berättandets möjligheter : Multimodala berättelser och estetiska lärprocesser

    Författare :Märtha Andersson; Lena Kåreland; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; aesthetic learning processes; children; ethnography; interaction; meaning-making; multimodal learning; narrative; school; socio-cultural perspective; barn; berättande; estetiska lärprocesser; etnografi; interaktion; meningsskapande; multimodalt lärande; skola; sociokulturellt perspektiv; barn; berättande; estetiska lärprocesser; etnografi; interaktion; meningsskapande; multimodalt lärande; skola; sociokulturellt perspektiv; Svenska med didaktisk inriktning; Swedish and Education;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate meaning-making in pupils' multimodal narratives that have emerged in aesthetic learning processes. To, with the support of ethnographic methods and theories of narrative and multimodality, study the resources and strategies used by the pupils. LÄS MER