Sökning: "skådespeleri"

Hittade 5 avhandlingar innehållade ordet skådespeleri.

  1. 1. Skådespelaren i barnteatern : utmaningar för oss som spelar teater för barn och unga : en doktorsavhandling i praktisk kunskap

    Författare :Niklas Hald; Ingela Josefsson; Karin Helander; Ingrid Elam; Ronny Ambjörnsson; Stockholms konstnärliga högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Barnteater; Barn och teater; Skådespelarkonst; Skådespeleri; Barnteater; Praktisk kunskap; Teater; Skådespelarkonst; Skådespeleri; Skådespelare; Konstnärlig forskning; Artistic practices; Konstnärliga praktiker;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att visa på den komplexitet som skådespelarens arbete med teater för barn och unga innebär. Avhandlingstexten utgår från en kritisk granskning av min egen professionella erfarenhet av att spela teater för barn och unga. LÄS MER

  2. 2. Skådespelarens praktiska kunskap

    Författare :Johansson Maria; Ingela Josefson; Merete Mazzarella; Tore Nordenstam; Stockholms konstnärliga högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Skådespeleri; Praktisk kunskap; Kroppsligt minne; Performativa och mediala praktiker; med inriktning mot film och media koreografi opera scen; Performative and mediated practices; with specializations in choreography film and media opera performing arts;

    Sammanfattning : The aim of this dissertation is to articulate the actors’ practical knowledge. I have shared some of the questions that have arisen through my active years as a professional actor with a group of actors with different backgrounds and levels of experience. The actors are sceptical towards fixed theories and methods imposed on them from outside. LÄS MER

  3. 3. I teatralitetens brännvidd : Om Ingmar Bergmans filmkonst

    Författare :Christo Burman; Per Ringby; Maaret Koskinen; Erik Hedling; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; Ingmar Bergman; film style and aesthetics; theatricality; theatre; intermediality; interartiality; gaze; framing; acting; tracking shot; mask; close-up; photography; commercial; biographical legend; cameo appearance; phenomenology; hermeneutics; verfremdung; theatrum mundi; Ingmar Bergman; filmstil; estetik; teatralitet; teater; intermedialitet; interartialitet; blick; ram; skådespeleri; kameraåkning; mask; närbild; fotografi; reklamfilm; biografisk legend; cameo-framträdande; fenomenologi; hermeneutik; verfremdung; theatrum mundi; Literature; Litteraturvetenskap; Film; Filmvetenskap; Theatre; Teatervetenskap; Literature; litteraturvetenskap;

    Sammanfattning : The aim of this dissertation is to discuss and exemplify the use of theatre and theatricality in the film aesthetics of Ingmar Bergman (1918-2007). The main primary material of the study consists of a selection of Bergman’s films: the nine commercials made for Bris soap (1951-1953) and the feature films Sawdust and Tinsel (1953), Smiles of a Summer Night (1955), The Seventh Seal (1957), The Magician (1958), Through a Glass Darkly (1961), Winter Light (1963), The Silence (1963), Persona (1966), The Ritual (1969), Scenes from a Marriage (1973), Fanny and Alexander (1983) and Saraband (2003). LÄS MER

  4. 4. En ny generation lärostycken : Frågor till de införstådda

    Författare :John Hanse; Teaterhögskolan i Malmö; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Learning play; Repertories of contention; Activist; Rightwing populism; Script; Instructed action; Directing; Collective; Riot; Audience; Spectator; Brecht; Acting; Extra-parliamentary left; Antifascism; Audience participation; Lärostycke; Konfliktrepertoar; Aktivist; Högerpopulism; Manus; Instruerad handling; Regi; Kollektiv; Upplopp; Publik; Brecht; Skådespeleri; Utomparlamentarisk vänster; Antifascism; Publikdeltagande;

    Sammanfattning : This dissertation proceeds from the learning play as a historical idea about a theatre produced in relation to a political movement. Through the participation in the collective creation of two theatre performances, Violence & Learning and Corpus & Punishment, it takes part in the learning about societal phenomena in an attempt to answer the question: How can I participate in the creation of a new generation of learning plays? One of the starting points is a critical approach to views that the audience is passive and needs to be activated, or uninformed and needs to be informed. LÄS MER

  5. 5. This Untethered Buffoon or the Trickster in Everything

    Författare :Stacey Sacks; Kristina Hagström-Ståhl; Rebecca Hilton; Karmenlara Ely; Stockholms konstnärliga högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; clowning; haunting; decolonial; vivisection of W w hiteness; privilege; mask; trickster; humour; queer; ancestry; auto-ethnography; animation; softness; sculpting; discomfort; transformation; fragility; anxiety; shitfuck; porosity; intimacy; parody; satire; buffoon; listening; entanglement; embodiment; discursivity; impressibility; character; body; clowter; sensitivity; malleability; plasticity; complicity; with-nessing; narrowcasting; absurdity; race; decomposition; hospitality; bafflement.; Performativa och mediala praktiker; med inriktning mot film och media koreografi opera scen; Performative and mediated practices; with specializations in choreography film and media opera performing arts;

    Sammanfattning : This Untethered Buffoon or the Trickster in Everything is a documented artistic research project (Doctoral Thesis) in Performative and Mediated Practices, comprising a series of excavations and vivisections of W(w)hiteness through clowning, making and thinging. This work/play traverses the fields of critical whiteness studies, performance and clowning, visual and cultural anthropology and decolonial critique. LÄS MER