Sökning: "situerat lärande"

Visar resultat 6 - 10 av 14 avhandlingar innehållade orden situerat lärande.

  1. 6. Yrkesutbildning på gränsen mellan skola och arbetsliv : en intervjustudie om yrkeslärares och handledares arbete med arbetsplatsförlagt lärande

    Författare :Åsa Mårtensson; Per Andersson; Sofia Nyström; Nina Kilbrink; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Vocational teachers; vocational education and training; work­place-based learning; supervisors; situated learning; Yrkeslärare; yrkesutbildning; arbetsplatsförlagt lärande; handledare; situerat lärande;

    Sammanfattning : I denna avhandling beskrivs och analyseras det arbete som yrkeslärare och handledare beskriver att de gör under arbetet med de arbetsplatsförlagda delarna (apl) av gymnasial yrkesutbildning. Med hjälp av teorier om situerat lärande och begrepp såsom praktikgemenskap, gränser och legitimt perifert deltagande synliggörs hur utbildning och lärande för ett yrke respektive arbetsplatsen påverkar varandra. LÄS MER

  2. 7. Entreprenörskapets avtryck i klassrummets praxis : om villkor och lärande i gymnasieskolans entreprenörskapsprojekt

    Författare :Gudrun Svedberg; Torbjörn Danell; Kerstin Munck; Tomas Kroksmark; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; entrepreneurship; enterprise education; sociocultural perspective; communities of practice; collaborative; cooperative; comparative learning; praxisgemenskaper; kollaborativt lärande; kooperativt lärande; komparativt lärande; entreprenörskap i skolan; företagsamher; sociokulturellt perspektiv; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : Entrepreneurship has been entered on a supranational political agenda, in the EU and the OECD, and been emphatically described as a fundamental skill and a concern for schools and education. The agenda is reflected to a varying extent at the national and regional political levels. LÄS MER

  3. 8. Being and Becoming a Teacher in Initial Literacy and Second Language Education for Adults

    Författare :Helena Colliander; Per Andersson; Song Ee Ahn; Annelie Frelin; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; teacher identity; initial literacy education; second language teaching; adult education; situated learning; cultural capital; läraridentitet; grundläggande litteracitetsutbildning; andraspråksundervisning; vuxenutbildning; situerat lärande; kulturellt kapital;

    Sammanfattning : The aim of the thesis is to explore what being and becoming a teacher of Literacy Education and Second Language Learning for Adults (LESLLA) mean. The study, which applies situated learning theory combined with some Bourdieuan concepts as thinking tools, seeks to depict how the professional identity of LESLLA teachers can be understood from their memberships in different communities of practice. LÄS MER

  4. 9. Makt och möjlighet att förändra? : Systematiskt arbetsmiljöarbete i könade offentliga verksamheter

    Författare :Karin Sjöberg Forssberg; Annika Vänje; Karolina Parding; Anna Fogelberg Eriksson; KTH; []
    Nyckelord :Work environment; systematic work environment management; doing gender; learning; communities of practice; organisational change; public organisations; interactive research; Arbetsmiljö; systematiskt arbetsmiljöarbete; kön; lärande; praktikgemenskaper; organisatorisk förändringskompetens; offentliga organisationer; interaktiv forskning; Technology and Health; Teknik och hälsa;

    Sammanfattning : Despite legislation, regulations and extensive efforts from the Swedish Work Environment Authority, there are major shortcomings in public organisations´ work environments. This thesis describes and deepens the understanding for organisational conditions that contribute to, or constrain, systematic work environment work in gender-segregated public organisations. LÄS MER

  5. 10. Gardens in the Wasteland : Christian Formation in Three Swedish Church Plants

    Författare :Björn Asserhed; Joel Halldorf; Stefan Paas; Peter Ward; Avdelningen för religionsvetenskap och teologi Enskilda Högskolan Stockholm; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Church planting; Christian formation; Secularisation; Practical theology; Situated learning theory; Identity; församlingsplantering; kristen formation; sekularisering; praktisk teologi; situerat lärande; identitet; Practical Theology including Religious Behavioural Sciences; Praktisk teologi med religionsbeteendevetenskap;

    Sammanfattning : Gardens in the Wasteland is an ethnographic study of Christian formation within three Swedish church plants working against a backdrop of advanced secularisation. The thesis analyses the formative practices employed by these church plants with the intention of forming persons towards a lived Christian identity. LÄS MER