Sökning: "self-reflection"

Visar resultat 1 - 5 av 40 avhandlingar innehållade ordet self-reflection.

  1. 1. Självironi, självbespegling och självreflexion : den metafiktiva tendensen i Eyvind Johnsons diktning

    Författare :Bo G. Jansson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Literature; Litteraturvetenskap;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Depressions-Memoirs : Selbst- und Kulturreflexionen in deutsch- und englischsprachigen autobiographischen Erzählungen des 21. Jahrhunderts

    Författare :Jennifer Kappe; Markus Huss; Ansgar Nünning; Jarmila Mildorf; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; depression memoir; depressive disorder; autobiography; autofiction; narratives; cultural narratology; narrative psychology; authenticity; self-reflection; cultural reflection; counter discourse; knowledge; medical humanities; bibliotherapy; simulation vs. reflection; German; tyska;

    Sammanfattning : My dissertation focuses on the literary genre of Depression Memoirs in the 21st century. Depression Memoirs are autobiographical narratives in which the experience of suffering from a depressive illness is recounted from a hindsight perspective. LÄS MER

  3. 3. Att möta det levda : Möjligheter och hinder för förståelse av levd religion i en studiebesöksorienterad religionskunskapsundervisning

    Författare :Thérèse H. Britton; Geir Skeie; Maria Olson; Trine Anker; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; lived religion; field visit; site visit; Buddhist tradition; representation; inner diversity; self-reflection; interpretive approach; dialog theory; students’ understanding; teaching; educational development; religious education; Teaching and Learning with Specialisation in the Humanities Education; ämnesdidaktik med inriktning mot de humanistiska ämnenas didaktik;

    Sammanfattning : The general aim of this study is to develop knowledge about how field visit-oriented religious teaching can contribute to students’ understanding of lived religion, in terms of inner diversity, religious practice and experiential dimensions. Previous research about Religious education (RE) shows that the Swedish non-confessional school subject “Religion” mainly deals with history, dogmas and concepts. LÄS MER

  4. 4. Fantasiens morgonrodnad : En studie i Clas Livijns romaner

    Författare :Ljubica Miočević; Roland Lysell; Paula Henrikson; Klaus Müller-Wille; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Clas Livijn; Lorenzo Hammarsköld; Swedish Romanticism; history of the novel; 19th century; intertextuality; semiotics; manuscripts; imagination; self-reflection; collaborative writing; genius; metaphor; metamorphosis; Romantic irony; satire; parody; Clas Livijn; Lorenzo Hammarsköld; svensk romantik; svenska romaner; romanhistoria; 1800-talet; intertextualitet; semiotik; handskrifter; fantasi; självreflexion; samskrivande; geni; metafor; metamorfos; romantisk ironi; satir; parodi; Literature; litteraturvetenskap;

    Sammanfattning : This doctoral thesis investigates four novels of the Swedish Romantic author Clas Livijn (1781–1844). Livijns’s self-reflective prose is dense with allusions to contemporary literary works and political events, delivered in a style that abounds with metaphors and allegories, and characterized by satire, parody, and irony. LÄS MER

  5. 5. Digitala speglar : föreställningar om lärarrollen och kön i lärarstudenters bilder

    Författare :Eva Skåreus; Åsa Bergenheim; Anders Marner; Liv Merete Nielsen; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; digital art; teacher education; art teacher; feminism; image; self reflection; picture analysis; representation; digitala bilder; lärarutbildning; bildlärare; feministisk teori; självreflektion; bildanalys; representation; Aesthetic subjects; Estetiska ämnen; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka visualiserade föreställningar om bildläraryrket vid Lärarutbildningen genom att analysera hur bildlärarstudenter i digital bild gestaltar sig som lärare, samt betydelser av kön i dessa bilder. Bilderna har analyserats diskursivt för att söka svar på frågorna: Vad är det i lärarrollen som kommer till uttryck i dessa bilder? Vilka betydelser av kön visualiseras? Vilka visuella grepp har bildmakarna använt? Hur kan man förstå de val studenterna gjort? Det empiriska materialet består av femtionio bilder, gjorda av fyrtiofem kvinnor och fjorton män. LÄS MER