Sökning: "seder"
Hittade 4 avhandlingar innehållade ordet seder.
1. Immaterialrätt och skydd av samhällsideal. En studie av klassikerskyddet i upphovsrätten och undantagen i varumärkesrätten, mönsterrätten och patenträtten för allmän ordning och goda seder
Sammanfattning : The subject of this thesis is intellectual property and protection of non-commercial societal interests. The study is divided in two main parts. LÄS MER
2. Svensk-franska förhandlingar : Bland sprätthökar och franska flugor i svenskt 1700-tal
Sammanfattning : Den här avhandlingen tar till syfte att närmare förklara hur det i svensk 1700-talslitteratur vanligt förekommande satiriska porträtterandet av en landsman som har låtit sig påverkas av fransk kultur, i seder, språk och mode, på sådant sätt att han har blivit en ”sprätthök”, utgör en kritik av det franska kulturinflytandet. Avhandlingen visar också hur det kritiska förhållningssättet till det franska kulturinflytandet, som kanaliseras i beskrivningarna av sprätthöksfigurens förfranskade later, är inbegripet i diskurser om nationell tillhörighet, kultur, moral och språk. LÄS MER
3. Studier i Mikael Agricolas bibliska företal
Sammanfattning : A study has been undertaken of the biblical prefaces of Mikael Agricola. All the prefaces are based on those of Luther and/or translations of the same in the Swedish Bible of 1541 (GVB).The New Testament prefaces, like GVB, keep closely to the originals. There are however visual differences — in punctuation, capital letter usage and paragraphing. LÄS MER
4. L'immagine pubblicitaria dell'olio d'oliva, della pasta e del caffè : uno studio comparativo sulla ricezione
Sammanfattning : The aim of this study is to describe how Italian advertising for olive oil, pasta and coffee reflects traditions, customs and culturally specific patterns regarding the ways in which these products are used in Italy, and how these culturally specific patterns are interpreted by native readers and non-native readers (Swedish students). The study is based on 22 Italian and 22 Swedish interpretations of three Italian print ads for olive oil, pasta and coffee. LÄS MER