Sökning: "science curriculum"

Visar resultat 21 - 25 av 118 avhandlingar innehållade orden science curriculum.

  1. 21. Akademisering av specialistsjuksköterskans utbildning i Sverige : Spänningsförhållanden med anledning av  utbildningsreform i enlighet med Bologna

    Författare :Lena German Millberg; Joakim Öhlén; Linda Berg; Gun Nordström; Åsa Lindberg-Sand; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Action Research; Clinical Nurse Specialist; Curriculum; Education Nursing Masters; Grounded Theory; Higher Education; The Bologna Process; Postgraduate Degree Projects.; Nursing Science; Omvårdnad;

    Sammanfattning : Licentiatavhandlingens övergripande syfte var att studera konsekvenser av ökad akademisering och akademiskt lärande inom Svensk specialist-sjuksköterskeutbildning efter genomförande av ny utbildningsreform enligt Bologna.Bakgrund: Specialistsjuksköterskor förväntas i dagens hälso– och sjukvård att kunna bedriva en patientsäker och evidensbaserad vård, vilket kräver akademisk kompetens. LÄS MER

  2. 22. Proportionalitetsbegreppet i den svenska gymnasiematematiken : en studie om läromedel och nationella prov

    Författare :V. L. Anna Lundberg; Christer Bergsten; Kirsti Hemmi; Astrid Pettersson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Proportion; upper secondary school; textbooks; national course tests; curriculum; ATD; The anthropological theory of the didactics; missing value; numerical comparison; Qualitative prediction and comparison; Proportionalitets begreppet; proportionalitet; Matematik A; gymnasiet; läromedel; nationella prov; läroplaner; Lpf 94; ATD; reguladetri; saknat värde; missing value; numerical comparison; Qualitative prediction and comparison; Applied mathematics; Tillämpad matematik;

    Sammanfattning : Proportionalitet är ett centralt begrepp i skolmatematiken. Begreppet introduceras i de lägre stadierna och återkommer i så gott som samtliga kurser från årskurs 9 tillsista kursen på gymnasiet. Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka hur det matematiska begreppet proportionalitet hanteras i den svenska gymnasieskolan. LÄS MER

  3. 23. Environmental management systems – a way towards sustainable development in universities : ”It was difficult at first … then we started talking with our colleagues and we saw it in a longer perspective”

    Författare :Kaisu Sammalisto; Högskolan i Gävle; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Environmental management systems; higher education; sustainable development; indicator; training; communication; education; curriculum; policy evaluation; intervention theory; industry.; Industrial engineering and economy; Industriell teknik och ekonomi; Industrial organisation; administration and economics; Industriell organisation; administration och ekonomi;

    Sammanfattning : The economic development in the world today makes increased consumption of goods and travelling available for more people around the world than ever before. This results, however, also in increased production and spreading of substances that are hazardous both to human health and to the ecosystem globally. LÄS MER

  4. 24. Programmed or Not : A study about programming teachers’ beliefs and intentions in relation to curriculum

    Författare :Lennart Rolandsson; Inga-Britt Skogh; Sirkku Männikkö Barbutiu; Erik Barendsen; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; computing; programming education; teachers’ beliefs; intentionality; curriculum development; curriculum studies; upper secondary school; Teknikvetenskapens lärande och kommunikation; Education and Communication in the Technological Sciences;

    Sammanfattning : In the intersection of technology, curriculum and intentions, a specific issue of interest is found in the gap between teachers’ intentions and implementations of curriculum. Instead of approaching curriculum and technology as something fait accompli, teachers are considered crucial in the re-discovery of what and how to teach. LÄS MER

  5. 25. Hysj : En kritisk didaktisk relasjonsanalyse av Curriculum Silentium; den skjulte policyen for taushet om arbeidsrelatert kritikk hos ansatte

    Författare :Kjersti Lien Holte; Lena Gonäs; Jan Ch. Karlsson; Per - Olof Thång; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Communication; risk management; organizational silence; concealment in organizations; loyalty; workplace participation; whistelblowing; resistance; feelgood work; passive aggressive behavior; work related criticism; democracy at work; Hidden curriculum; hidden policy; rituals; voice; organizational behavior; organizational behavior; organizational learning.; Other social sciences; Övrig samhällsvetenskap; Working Life Science; Arbetsvetenskap;

    Sammanfattning : This study has developed a tool for explaining why employees fail to speak up with regard to work related criticism; there is a hidden policy of silence that teaches employees to remain silent. This hidden policy is here designated as the "Curriculum Silentium" and is described in detail on the basis of empirical and theoretical data. LÄS MER