Sökning: "schools inspectorate"

Visar resultat 1 - 5 av 9 avhandlingar innehållade orden schools inspectorate.

  1. 1. Styrning av skolan genom statliga sanktioner : Verkningar för rektorn av den skärpta tillsynen

    Författare :Håkan Eilard; Jan Almäng; Elisabet Nihlfors; Christina Segerholm; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Governing system; Governing measures; Principal; Governing body; Effects; Anticipation; Scope for action; Inspection; Sanctions; Juridification; Styrsystem; styrmedel; ledning; rektor; huvudman; handlingsutrymme; verkningar; tillsyn; inspektion; sanktioner; juridifiering; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : Skolan är en av välfärdssamhällets viktigaste institutioner. Den lyfts fram i den politiska debatten som möjliggörare för att varje enskilt barn ska utveckla sin unika egenart och förmåga att delta i samhällslivet. Skolan ska också bidra till att över tid upprätthålla de demokratiska värderingar som samhället vilar på. LÄS MER

  2. 2. Juridification of Educational Spheres : The Case of Swedish School Inspection

    Författare :Judit Novak; Elisabet Nihlfors; Sharon Rider; Ulf P. Lundgren; Guy Neave; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education policy; educational spheres; evaluative state; governance; institutionalization; judicialization; juridification; law as institution; legalization; new managerialism; positive rights; re-regulation; rule of law; school inspection; schools inspectorate; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : This dissertation argues that the great transformation of education policy and governance that we have witnessed in the last few decades can only be properly understood by taking into account a process of juridification. In and of itself, this is not a novel assertion; what is argued here is that what this entails concretely has been only partially understood. LÄS MER

  3. 3. “Quality Problems” in Swedish Municipal Adult Education : The Micropolitics of Quality Construed in the Audit Society

    Författare :Johanna Mufic; Andreas Fejes; Song-ee Ahn; Andreas Bergh; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Adult Education; Governing; Swedish Schools Inspectorate; Quality; WPR-approach; Kvalitet; Skolinspektion; Styrning; WPR-applikation; Vuxenutbildning;

    Sammanfattning : The aim of this thesis was to analyze and critically scrutinize how quality is construed in an audit process in Swedish Municipal Adult Education (MAE) and the discursive effects. Drawing on adult education policy documents and observations of a quality audit process, as well as the Swedish Schools Inspectorate’s (SSI) Day, this study also contributes to the uncharted field of how the micropolitics of “quality” is being produced in the Audit society within adult education. LÄS MER

  4. 4. Styrning och re-kontextualisering av värden i utbildningspolicy på nationell och lokal nivå

    Författare :Ulrika Bergstrand; Ola J Lindberg; Christina Segerholm; Ulla Damber; Christian Lundahl; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Governance; PISA; Re-contextualization; Recontextualization; Rural areas; Salamanca-statement; School inspectorate; Sparsely populated areas; Superintendent; Values; Glesbygd; Landsbygd; PISA; Re-kontextualisering; Rekontextualisering; Salamancadeklarationen; Skolchefer; Skolinspektion; Styrning; Värden;

    Sammanfattning : In this study, governing as re-contextualization of values in Swedish educational policy has been described and analyzed. Two levels have been central to the study: the national level, in the form of the Swedish Schools Inspectorate's (SSI) survey to school personnel, and the municipal level, examined by interviews with superintendents in sparsely populated and rural areas. LÄS MER

  5. 5. Ett integrerat perspektiv på litteracitetsundervisning för flerspråkiga elever

    Författare :Mari Ylenfors; Johan Malmqvist; Gunvie Möllås; Catharina Tjernberg; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; multilingual students; literacy development; reading and writing difficulties; support; equity;

    Sammanfattning : Föreliggande licentiatuppsats undersöker skolors arbete avseende litteracitetsutveckling för flerspråkiga elever, med utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv på undervisning och lärande. Syftet var att undersöka och bidra med kunskap om skolors arbete för att utveckla litteracitetsförmåga hos flerspråkiga elever som möter svårigheter i läs- och skrivutvecklingsprocessen, en kunskap som behöver utvecklas för att bidra till en likvärdig utbildning. LÄS MER