Sökning: "school-mathematics"

Visar resultat 6 - 10 av 46 avhandlingar innehållade ordet school-mathematics.

  1. 6. Varför undervisning i matematik? : argument för matematik i grundskolan - i läroplaner, läroplansdebatt och hos blivande lärare

    Författare :Maria Bjerneby Häll; Bertil Askling; Hans Wallin; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Arguments for Mathematics; Curriculum in Mathematics; School Mathematics; Student Teachers in Mathematics; Matematikundervisning; grundskolan; Mathematics; Educational Science;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate, describe and analyse the justification and the goals of mathematics education in compulsory school in Sweden. The focus here is on student teachers and their conceptions of why mathematics should be taught in school. LÄS MER

  2. 7. Allt har förändrats och allt är sig likt : En longitudinell studie av argument för grundskolans matematikundervisning

    Författare :Maria Bjerneby Häll; Berit Askling; Ole Björkqvist; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; school mathematics; arguments for mathematics; mathematics teaching; compulsory school; mathematics teacher; teacher education; novice teacher; skolämnet matematik; argument för matematik; matematikundervisning; grundskola; matematiklärare; lärarutbildning; nyutbildad lärare; Education; Pedagogik; Mathematics; Pedagogics and Educational Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att beskriva och analysera argument för matematik i grundskolan och att förstå varför och hur de officiella argumenten förändras, från de argument som återfinns i styrdokument till de argument som förs fram av undervisande matematiklärare. En utgångspunkt är att skolmatematikens villkor och verklighet kan beskrivas genom analys av officiella argument och av lärarstudenters och lärares personliga argument för matematik i grundskolan. LÄS MER

  3. 8. Mathematics at work : a study of mathematical organisations in Rwandan workplaces and educational settings

    Författare :Marcel Gahamanyi; Ingrid Andersson; Christer Bergsten; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Workplace mathematics; school mathematics; activity theory; anthropological theory of didactics; mathematical organisation; didactic transposition; contextualised mathematical tasks.; Skolmatematik; arbetsplatsmatematik; aktivitetsteori; antropologisk didaktisk teori; matematisk organisation; didaktisk transposition; kontextualiserade uppgifter; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : To make mathematics more significant for the beneficiaries, the problem studied in this thesis is to investigate how to connect mathematical daily practices with educational contexts. The overarching aim is to investigate how to contextualise school mathematics within Rwandan cultural mathematics practices. LÄS MER

  4. 9. På tal om matematik : matematiken, vardagen och den matematikdidaktiska diskursen

    Författare :Eva Riesbeck; Lars-Ove Dahlgren; Ingrid Andersson; Astrid Pettersson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; school-mathematics; every-day life; discourse; education; language; discursive boundary crossing; meta-language; Skolmatematik; vardag; diskurs; didaktik; språk; diskursiva gränser; metaspråk; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The aim of this dissertation is to describe and analyze how discourse as a theoretical and didactical concept can help in advancing knowledge about the teaching of mathematics in school. The dissertation has been written within a socio-cultural perspective where active participation and support from artefacts and mediation are viewed as important contributions to the development of understanding. LÄS MER

  5. 10. Skolmatematiken - kultur eller myt? : Mot en bestämning av matematikens didaktiska identitet

    Författare :Anita Sandahl; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pocket calculator; ethnomathematics; mathematics; education; qualitative methods; school mathematics; socioculture;

    Sammanfattning : Mathematics is a sociocultural phenomenon. In educational contexts, no account has been taken of this; instead, learning has focused on the formal language.In this study, pupils' and students' conceptions of the school subject Mathematics are analysed. LÄS MER