Sökning: "school-mathematics"

Visar resultat 21 - 25 av 45 avhandlingar innehållade ordet school-mathematics.

  1. 21. Support for productive whole-class discussions in mathematics : Developing and exploring frameworks in the context of classroom response systems

    Författare :Patrik Gustafsson; Andreas Ryve; Per Sund; Ove Gunnar Drageset; Mälardalens universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; task design; multiple-choice; classroom response system; whole-class discussions; mathematics; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : In recent decades, research has stressed the importance of productive classroom discussions in high-quality mathematical instruction for all learners. However, after decades of attempts by professional development programs to support teachers in achieving these discussions, they are rarely reported on in the classroom context. LÄS MER

  2. 22. Studying the views of preservice teachers on the concept of function

    Författare :Örjan Hansson; Lars-Erik Persson; Barbro Grevholm; Högskolan Kristianstad; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; Education; Pedagogik; Mathematics Education; Matematik och lärande;

    Sammanfattning : This thesis consists of an overview of the subject, where in particular five papers are put into a frame. The research conducted for the thesis concerns the views of preservice teachers on the concept of function. LÄS MER

  3. 23. Studying the views of preservice teachers on the concept of function

    Författare :Örjan Hansson; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Mathematics Education; Matematik och lärande;

    Sammanfattning : This thesis consists of an overview of the subject, where in particular five papers are put into a frame. The research conducted for the thesis concerns the views of preservice teachers on the concept of function. LÄS MER

  4. 24. Matematikundervisning utifrån ett elevperspektiv

    Författare :Richard Wester; Malmö högskola; []
    Nyckelord :Elevperspektiv på undervisning; Förändring av undervisning; Hinder; Motstånd; Klassrumsnormer; Sociala normer; Socio-matematiska normer; Matematikundervisning; Skolmatematik;

    Sammanfattning : Denna fallstudie undersökte elevers perspektiv på när läraren aktivt försökt att förändra undervisningen enligt riktlinjer som föreslagits av Skolverket. Analys av elevernas perspektiv ger tillgång till information som kan fördjupa förståelsen om vad som behövs ifall man ska lyckas med ett förändringsarbete av undervisningspraktiken. LÄS MER

  5. 25. Elevers möten med matematik : En studie om elevers möten med matematik i förskoleklass och årskurs 1

    Författare :Sofie Arnell; Joakim Samuelsson; Karin Forslund Frykedal; Hanna Palmér; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; pupils; encounters with mathematics; actions; possible learning; mathematics teaching and learning; preschool class; primary school; activity theory; elever; möten med matematik; handlingar; möjligt lärande; matematikundervisning; matematikdidaktik; förskoleklass; grundskolans tidigare år; verksamhetsteori;

    Sammanfattning : Många och positiva tidiga möten med matematik är betydelsefulla för barns och elevers matematiklärande. Avhandlingens syfte är att bidra med kunskap om elevers möten med matematik i förskoleklass och årskurs 1 genom att undersöka, analysera och beskriva dem. LÄS MER