Sökning: "school practice"

Visar resultat 1 - 5 av 715 avhandlingar innehållade orden school practice.

  1. 1. Skolan gör skillnad : Etnicitet och institutionell praktik

    Författare :Sabine Gruber; Erik Olsson; Peter Hervik; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Constructions; Ethnicity; Immigrants; Institutional practice; Pupils; Racism; School; Elever; Etnicitet; Institutionell praktik; Invandrare; Konstruktioner; Rasism; Skola; Ethnicity; Etnicitet;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur etnicitet görs till en central kategori för skolans sociala organisation och används för att markera skillnader och därigenom gör elever till svenskar och invandrare. Intresset riktas också mot hur etnicitetskonstruktioner är förbundna med social komplexitet och samspelar med andra relationer, särskilt kön och klass. LÄS MER

  2. 2. Samproducerat ledarskap : Hur rektorer och lärare formar ledarskap i skolans vardagsarbete

    Författare :Ann Ludvigsson; Mohamed Chaib; Helene Ahl; Glenn Hultman; Magnus Söderström; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; school administration; school leadership; leadership; distributed leadership; Co-Produced leadership; principal; school head; pre-school teacher; leisure-time pedagogue; compulsory school teacher; social constructionism; interaction; culture; case study; interview; observation; skolledarskap; ledarskap; fördelat ledarskap; samproducerat ledarskap; rektor; skolledare; lärare; förskollärare; fritidspedagog; grundskollärare; socialkonstruktionism; samspel; kultur; fallstudier; intervju; observation; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Denna avhandling handlar om ledarskapet i skolan. Skolan är en sammansatt verksamhet och i ledarskapet handlar det om att hantera många olika uppgifter på olika nivåer. Samtidigt som skolledare och lärare skall leva upp till samhälleliga förväntningar på skolverksamheten skall de också hantera kulturella villkor inom skolan. LÄS MER

  3. 3. School journeys : ideas and practices of new education in Portugal (1890-1960)

    Författare :Inês Félix; Anna Larsson; Björn Norlin; Daniel Tröhler; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; school journeys; educational modernity; ‘Reason’ of schooling; historia med utbildningsvetenskaplig inriktning; history of education;

    Sammanfattning : In this dissertation I examine school journeys in secondary education in Portugal between 1890 and 1960, focusing on State regulation, educational ideas and school practice. By bringing together the various parts of a broader discourse on a way of thinking and making schooling, I look at how this active method was regulated, argued and reportedly undertaken with a twofold aim: to expand the knowledge on the history of school journeys, and to contribute to the research on the ideas and practices of educational modernity. LÄS MER

  4. 4. Rektorers praktiker i möte med utvecklingsarbete : Möjligheter och hinder för planerad förändring

    Författare :Jaana Nehez; Ulf Blossing; Anette Olin; Jorunn Møller; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; planned change; principals; principals practices; practice theory; practice architectures; school development; action research; planerad förändring; rektorer; rektorers praktiker; praktikteori; praktikarkitekturer; skolutveckling; aktionsforskning; planned change; principals; principals’ practice; practice theory; practice architectures; school development; action research;

    Sammanfattning : This thesis focuses on how principals’ practices in improvement work are formed and how these practices affect principals’ possibilities to work with planned change. The study takes its departure from ten Upper Secondary School principals’ improvement work concerning enterprise education. LÄS MER

  5. 5. Quality Practice : An Empirical Investigation of Product Development and the Goods-To-Service Continuum

    Författare :Lars Nilsson; A. Parasuraman; Lilian Nilsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY;

    Sammanfattning : During the past 20 years, there has been steady growth not only in the service sector but also in the service content of most products. Traditional manufacturing companies have become more dependent on the services they provide and this part of their business is very important for their business result. LÄS MER