Sökning: "samverkan på skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 8 avhandlingar innehållade orden samverkan på skolan.
1. The Industrial TransformationTowards the Circular Economy : Dynamics, Drivers and Constraints
Sammanfattning : The notion of the circular economy has recently been posited as a vital strategy to mitigate climate change. At the industrial level, the circular economy envisions socio-industrial transformation to closed-loop material systems. LÄS MER
2. Att lära, att göra, att klara : Förmedling av datortekniska hjälpmedel till barn med synnedsättning. Från förskrivning till vardaglig användning i skola och hem
Sammanfattning : Förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik framhålls numeraofta som en förutsättning för delaktighet på lika villkor i samhällslivet. Näraförknippat med detta är de insatser som görs för att överbrygga digitala klyftor isamhället. LÄS MER
3. Skolsköterskans möjlighet att upptäcka och stödja barn som far illa eller riskerar att fara illa
Sammanfattning : Since children are a vulnerable group, the society has a special responsibility to protect them. The school nurse sees all pupils at school at regular health visits and thereby gains knowledge of their health and living conditions. LÄS MER
4. I fjärran blir fjällen blå: En komparativ studie av isländska och svenska grundskolor samt sex fallstudier om närhet som förutsättning för pedagogiskt ledarskap
Sammanfattning : The thesis focuses on the elementary school principal’s formal responsibility and role in connection with his spatial and psycho-social nearness to the teachers. On one hand it is a comparison between schools in Sweden and Iceland, while on the other hand it is a case study of the principal’s leadership in several different school organisations. LÄS MER
5. Samordnad individuell plan (SIP) : Professionellas samt barn och föräldrars erfarenheter
Sammanfattning : Introduktion. Många barn och unga idag har så pass komplexa behov att de behöver samtidiga insatser från olika huvudmän. Insatserna blir alltmer specialiserade och fragmenterade, vilket kräver att professioner inom hälso- och sjukvård, socialtjänst och skola samverkar. LÄS MER