Sökning: "samspel trygghet"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden samspel trygghet.

  1. 1. Interaktion i särskilt boende för personer med utvecklingsstörning och utmanande beteende

    Författare :Helena Antonsson; Sture Åström; Ulla Hällgren Graneheim; Mats Lundström; Mats Granlund; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Fysiska begränsningsåtgärder; interaktion; intervention; kommunikation; mixed methods; utmanande beteende; utvecklingsstörning; web-baserad utbildning; omvårdnadsforskning med medicinsk inriktning; Caring Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Många personer med utvecklingsstörning har kommunikativa svårigheter och har därför behov av att utveckla olika sätt att kommunicera för att kunna förstå andra och göra sig förstådda. Svårigheter i kommunikationen påverkar interaktionen mellan personer med utvecklingsstörning och deras vårdare. LÄS MER

  2. 2. Reflektion och självinsikt i "den kommunikativa pedagogiken"

    Författare :Elisabeth Cederwald; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogy and didactics; kommunikativ pedagogik; Reflektion; självinsikt; Pedagogik; didaktik; Pedagogisk metodik;

    Sammanfattning : This thesis focuses on the pedagogue as a social being and how she or he experiences the social life in preschools and schools in Tallsten. In 1996, the child-care and education authorities in Tallsten introduced a new manner of thinking and working based on the communicative pedagogy. LÄS MER

  3. 3. The Teddy Bear in Psychology : A prospective study with focus on children´s use of transitional objects

    Författare :Margareta Viberg; Institutionen för psykologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Psychiatry; clinical psychology; psychosomatics; Development psychology; parent interview; child interview; development; follow up; pacifier use; thumbsucking; breast feeding; transitional object; transitional phenomenon; Psykiatri; psykosomatik; Utvecklingspsykologi; klinisk psykologi;

    Sammanfattning : The central issue of the dissertation is the place and meaning of the concepts transitional object (TO) and transitional phenomenon (TP) as defined by Winnicott, in a normal psychological context. A group of children were followed from age 8 months to 6 years. LÄS MER