Sökning: "sammanläggningsavhandling"

Visar resultat 1 - 5 av 69 avhandlingar innehållade ordet sammanläggningsavhandling.

  1. 1. Dark matter in and around stars

    Författare :Sofia Sivertsson; Tommy Ohlsson; Steen Hansen; KTH; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Dark matter; early universe; Astroparticle physics; Astropartikelfysik;

    Sammanfattning : There is by now compelling evidence that most of the matter in the universe is in the form of dark matter, a form of matter quite different from the matter we experience in every day life. The gravitational effects of this dark matter have been observed in many different ways but its true nature is still unknown. LÄS MER

  2. 2. Information Security in Distributed Healthcare : Exploring the Needs for Achieving Patient Safety and Patient Privacy

    Författare :Rose-Mharie Åhlfeldt; Benkt Wangler; Eva Söderström; Simone Fischer-Hübner; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Computer and systems science; Data- och systemvetenskap; Computer and Systems Sciences; data- och systemvetenskap; Technology;

    Sammanfattning : In healthcare, patient information is a critical factor. The right information at the right time is a necessity in order to provide the best possible care for a patient. Patient information must also be protected from unauthorized access in order to protect patient privacy. LÄS MER

  3. 3. On Vowels : Spectral Features, Related Aspects of Production and Sociophonetic Dimensions

    Författare :Hartmut Traunmüller; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Phonetics; Fonetik;

    Sammanfattning : The first and major part of this thesis deals with spectral features of vowels and with the distinction of phonetic information from personal and transmittal information also conveyed to listeners by speech sounds. The results of perceptual experiments with synthetic vowels whose fundamental and first formant were varied in frequency suggested that the smaller tonotopical distances between formants (< 6 Bark) are invariant in phonetically idenctical vowels produced by male and female speakers of several languages. LÄS MER

  4. 4. I ungdomsrevoltens tid : svensk ungdomsbok och dess mottagande åren kring 1968

    Författare :Lena Kjersén Edman; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; criticism; children s books; existentialism; Gunnel Beckman; juvenile books; Max Lundgren; the 1960s;

    Sammanfattning : This dissertation consists of three parts: the fourth chapter in my book Fotboll och frihet«. Studier i Max Lundgrens författarskap (Football and Freedom. Studies in Max Lundgren's Authorship), 1987, and the two studies that this volume contains: En undersökning av tillvaron. LÄS MER

  5. 5. Elever möter samhällsfrågor : Didaktiska och bildningsteoretiska perspektiv på samhällsorienterande undervisning om epoktypiska samhällsfrågor

    Författare :Sara Blanck; Martin Stolare; Martin Jakobsson; Jan Löfström; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social studies; civics; social issues; teaching; subject integration; pupils; didactical choices; curriculum principles; powerful knowledge; specialised knowledge; everyday knowledge; educational theory; Klafki; Bildung; epoch-typical; educational reconstruction; grades 4–6; grades 7–9; compulsory school; interdisciplinary curricula; interdisciplinary teaching; conceptual change; inferences; migration biographies; sustainable development; samhällsorienterande ämnen; Samhällskunskap; undervisning; ämnesintegration; elever; didaktiska val; curriculumprinciper; kraftfull kunskap; specialiserad kunskap; vardaglig kunskap; bildningsteori; Klafki; bildning; epoktypiska samhällsfrågor; didaktisk rekonstruktion; årskurs 4–6; årskurs 7–9; grundskola; ämnesövergripande; ämnessamspel; begreppslig förändring; begreppslig utveckling; inferenser; migrationsbiografier; hållbar utveckling; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i didaktik och bildningsteoretiska perspektiv är syftet med denna avhandling att undersöka och analysera ämnesövergripande undervisning om epoktypiska samhällsfrågor i grundskolan för att utveckla kunskap om undervisningens didaktiska möjligheter och utmaningar.Avhandlingen är en sammanläggning och består av tre ingående texter: en licentiatuppsats om samhällskunskapsämnet i ämnesintegrerad undervisning som genomfördes 2012–2014 samt två artiklar från forskningsprojektet ”Att utveckla undervisning i samhällsfrågor: om didaktiska val i SO-ämnena i grundskolans mellanår 4-6” som genomfördes 2017–2022. LÄS MER