Sökning: "sammanläggning"
Visar resultat 1 - 5 av 16 avhandlingar innehållade ordet sammanläggning.
1. Kommunindelning och demokrati : Om sammanläggning och delning av kommuner i Sverige
Sammanfattning : This thesis focuses on the territorial dimension of democracy by studying the division of Swedish municipalities. It consists of two parts focusing on two types of changes to the division of municipalities: amalgamation and secession.The consequences of a series of amalgamation reforms are the starting point for the first part. LÄS MER
2. Relationär pedagogik - för ett sannare liv : En essäistisk sammanläggning om dys/funktionell uppfostran: exemplet ADHD
Sammanfattning : Föreliggande doktorsavhandling utgör en pedagogisk-filosofisk studie av diagnosen ADHD som uppfostran. Avhandlingen består av fyra internationellt publicerade artiklar samt en substantiell kappa. LÄS MER
3. Securing Information Assets : Understanding, Measuring and Protecting against Social Engineering Attacks
Sammanfattning : Social engineering denotes, within the realm of security, a type of attack against the human element during which the assailant induces the victim to release information or perform actions they should not. Our research on social engineering is divided into three areas: understanding, measuring and protecting. LÄS MER
4. Samhällsfrågor som didaktiskt begrepp i samhällskunskap på gymnasieskolan : En potential för undervisningen
Sammanfattning : Undervisningen i samhällskunskap på gymnasieskolan ska enligt anvisningarna i ämnesplanen bedrivas ”med utgångspunkt i samhällsfrågor”. Vad innebär det? I denna licentiatuppsats diskuteras ämnet samhällskunskap och dess potential, analyserat utifrån samhällsfrågor som didaktiskt begrepp. LÄS MER
5. Elever möter samhällsfrågor : Didaktiska och bildningsteoretiska perspektiv på samhällsorienterande undervisning om epoktypiska samhällsfrågor
Sammanfattning : Med utgångspunkt i didaktik och bildningsteoretiska perspektiv är syftet med denna avhandling att undersöka och analysera ämnesövergripande undervisning om epoktypiska samhällsfrågor i grundskolan för att utveckla kunskap om undervisningens didaktiska möjligheter och utmaningar.Avhandlingen är en sammanläggning och består av tre ingående texter: en licentiatuppsats om samhällskunskapsämnet i ämnesintegrerad undervisning som genomfördes 2012–2014 samt två artiklar från forskningsprojektet ”Att utveckla undervisning i samhällsfrågor: om didaktiska val i SO-ämnena i grundskolans mellanår 4-6” som genomfördes 2017–2022. LÄS MER