Sökning: "samhällsvetenskapliga begrepp"

Visar resultat 1 - 5 av 62 avhandlingar innehållade orden samhällsvetenskapliga begrepp.

  1. 1. Icke-beslut - maktens andra ansikte : en analys av begrepp, metod och empiriska tillämpningar

    Författare :Sven-Erik Svärd; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Political science; Statsvetenskap;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Historielärares ämnesförståelse : Centrala begrepp i historielärares förståelse av skolämnet historia

    Författare :Mikael Berg; Bengt Schüllerqvist; Lars Petterson; Svein Lorentzen; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; History; teaching and learning in history; history didactics; biography; life history; concepts; pedagogical content knowledge; content knowledge; curriculum knowledge; representations; transformation.; History; Historia; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : This thesis focuses on four different aspects of history teachers’ comprehensive understanding of the school subject history. More specifically, the aim is to study the comprehension of the subject as perceived by individual history teachers. LÄS MER

  3. 3. Utbildningssegregation och självsortering : Om gymnasieval, genus och lokala praktiker

    Författare :Anna Sandell; Lunds universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogy and didactics; segregation; gymnasieskolan; självsortering; segregation; lokala praktiker; genus; senmodernitet; Pedagogik; didaktik; Genus;

    Sammanfattning : This thesis explores and analyzes segregation and self-sorting in education. It aims at discussing how this relates to gender, individualization and young men and women's positionings in local practices, through choices of upper secondary school education. LÄS MER

  4. 4. Män, kvinnor & omsorg : En studie av omsorg som begrepp och handling i mans- och kvinnodominerade yrken

    Författare :Ingrid Nilsson Motevasel; Socialhögskolan; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social changes; theory of social work; omsorgsarbete; Omsorg; genus; omsorgsetik; omsorgsteorier; fastighetsansvariga; kvarterspolis; vårdbiträden inom hemtjänst; distriktssjuksköterskor; Sociala förändringar; teorier om socialt arbete;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate care as concept and action and to see how care can be expressed in different conditions. The dissertation contains a survey of non-feminist and feminist theories of care and an empirical study of views of care and caring acts in four professional groups: janitors, neighbourhood police, district nurses, and home-helpers. LÄS MER

  5. 5. En komplex historia : Lärares omformning, undervisningsmönster och strategier i historieundervisning på högstadiet

    Författare :Jessica Jarhall; Bengt Schüllerqvist; Ann-Kristin Högman; David Ludvigsson; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; history teaching; lower secondary school; experienced teachers; transformation; teaching patterns; teaching strategies; transformation factors; school contexts; history didactics concepts; Historieundervisning; högstadiet; erfarna lärare; omformning; undervisningsmönster; undervisningsstrategier; omformningsfaktorer; skolkontexter; historiedidaktiska begrepp; History; Historia;

    Sammanfattning : What do history teachers teach about? How do they represent it? Why do they choose to teach the way they do? The main purpose of this study is to analyse what teaching patterns and strategies history teachers in lower secondary schools use in their history teaching for pupils aged 13-16. An additional aim is to get hold of how teachers transform their knowledge and experiences into history teaching. LÄS MER