Sökning: "sårbarhet"

Visar resultat 16 - 20 av 80 avhandlingar innehållade ordet sårbarhet.

  1. 16. Skrubbsår : Berättelser om ur hiv föreställs och erfars i samtida Sverige

    Författare :Desireé Ljungcrantz; Nina Lykke; Anna Lundberg; Lena Martinsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HlV; experiences; interviews; popular culture; cultural studies gender; health; intersectionality; vulnerability; queer; phenomenology; liveability; creative writing; auto-fiction; hiv; erfarenheter; intervjuer; populärkultur; kulturstudie; genus; hälsa; normer; intersektionalitet; sårbarhet; queer; fenomenologi; levbarhet; kreativt skrivande; autofiktion;

    Sammanfattning : Avhandlingen är en tvärvetenskaplig kulturstudie som utforskar föreställningar om och erfarenheter av hiv som kronisk sjukdom i Sverige under 2005–2014. Analysen av ett antal hiv-berättelser sker tillsammans med en teoretisk sammanflätning i form av den queera sårbarhetens och sjukdomens fenomenologi, samt genom de feministiska figurationerna hiv-tröskeln, skrubbsår, plåster och gruskorn. LÄS MER

  2. 17. "Vi vill bli hörda!" : En studie om communityteater med unga tjejer och platsen som aktör

    Författare :Elsa Szatek; Karin Gunnarsson; Ulrika von Schantz; Jenny Berglund; Helen Nicholson; Tatiana Chemi; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; community theatre; applied theatre; post-constructionism; place; space; heterotopia; smooth and striated spaces; playfulness; vulnerability; aesthetic subject-matter didactics; adolescent girls; feminist theory; leadership; communityteater; tillämpad teater; teaterskapande; postkonstruktionism; feministisk teori; plats och rum; heterotopi; släta och räfflade rum; lekfullhet; sårbarhet; blivanden; estetiska ämnenas didaktik; ämnesdidaktik; etnografi; unga tjejer; ledarskap; ämnesdidaktik med inriktning mot de estetiska ämnenas didaktik; Teaching and Learning with Specialisation in the Arts Education;

    Sammanfattning : The subject of this study is a community theatre for, with and by girls aged 13–17. The theatre practice is situated within the field of applied theatre and as a communitarian practice engages with artistic, social and political ambitions by staging the everyday of marginalised people. LÄS MER

  3. 18. Watermarks : Urban Flooding and Memoryscape in Argentina

    Författare :Susann Ullberg; Gudrun Dahl; Penny Harvey; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; natural disaster; memory; vulnerability; resilience; adaptation; adaptability; Argentina; Santa Fe; naturkatastrof; minne; sårbarhet; resiliens; anpassning; Argentina; Santa Fe; Social Anthropology; socialantropologi; Kulturantropologi; Statsvetenskap med inriktning mot strategi och säkerhetspolitik;

    Sammanfattning : The relationship between social experience and action in the context of recurrent disasters is often thought of in terms of adaptation. This study problematises this assumption from an anthropological perspective by analysing the memoryscape that mediates past experiences of disasters. LÄS MER

  4. 19. Amning och existens : Moderskap, sårbarhet och ömsesidigt beroende vid inledande amning

    Författare :Lina Palmér; Gunilla Carlsson; Maria Nyström; David Brunt; Eva Nissen; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Vårdvetenskap; Caring Science;

    Sammanfattning : Aim: The overall aim of the thesis is to create knowledge about what it means for women to initiate breastfeeding and what consequences these meanings have from an existential perspective.Approach and method: A lifeworld approach based on the epistemology of phenomenology and hermeneutics was used. LÄS MER

  5. 20. Ett reflexivt syskonskap

    Författare :Monica Nordenfors; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Barndom; familjehemsvård; aktörskap; förhandling; reflexivitet; kompetens sårbarhet;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to describe and analyse how the natural children of foster carers experience growing up in a foster family. The intention was to gain knowledge about their everyday life through their own participation, and to make the research questions derive from their experiences. LÄS MER