Sökning: "resurs eller"
Visar resultat 1 - 5 av 96 avhandlingar innehållade orden resurs eller.
1. Varken resurs eller problem : om lågutbildade ungas etablerings- och försörjningsmöjligheter
Sammanfattning : This thesis explores labour market opportunities for young people based on the assumption that these opportunities vary depending on the local socio-economic context (level of education, level of income, the proportion of employed within the population). The situation for young people with low education, i.e. LÄS MER
2. Med uppgift att lära : om matematikuppgifter som en resurs för lärande
Sammanfattning : Elevers möjligheter att utveckla sin kunskap i matematik påverkas av de uppgifter de arbetar med. Det är möjligt att göra en distinktion mellan rutinuppgifter och matematiska problem. En rutinuppgift är en uppgift som en elev kan lösa genom att använda en välbekant metod, eller genom att imitera en förlaga. LÄS MER
3. Av kärlek och plikt : Att bli familjehem till ett barnbarn, syskon eller syskonbarn
Sammanfattning : This dissertation focuses on kinship foster parents and their experiences caring for their kinship children, something that is rarely touched on in kinship care research. The primary purpose of this study is to, based on a life-course perspective and with family theoretical concepts, analyze what it might mean to take care of a family member’s child through a formal commitment such as a foster care home. LÄS MER
4. Lärande och låtsaslek - ett kognitionsvetenskapligt utvecklingsperspektiv
Sammanfattning : Denna licentiatuppsats är en tvärvetenskaplig undersökning kring lärandets relation till låtsaslek. Ur ett kognitionsvetenskapligt perspektiv är förmågan att låtsas något av en gåta. Därför är det särskilt intressant att undersöka hur barnet kan nå denna förmåga. LÄS MER
5. Creating market knowledge from big data: Artificial intelligence and human resources
Sammanfattning : The abundance of social media use and the rise of the Internet-of-Things (IoT) has given rise to big data which offer great potential for enhanced market knowledge for marketers. In the literature, market knowledge has been associated with positive marketing performance. LÄS MER