Sökning: "responsibility for compulsory school"

Visar resultat 21 - 25 av 31 avhandlingar innehållade orden responsibility for compulsory school.

  1. 21. "Det ska funka" : Om genus betydelse i relationen hem och skola

    Författare :Göran Widding; Britt-Marie Berge; Katarina Norberg; Gunilla Johansson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :gender; home school relationships; post-structuralism; discourse analysis; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : This compilation thesis examines parents' and teachers' approaches to curriculum objectives that involve shared responsibility between home and school regarding the children's upbringing and education. On the basis of four articles, the meanings of good teachers, good parents, and a good cooperation practice along with the meaning of gender in home-school relationships were examined. LÄS MER

  2. 22. SAM-tal om bedömning och matematikkunnighet : En studie av lärares tankestilar

    Författare :Sanna Wettergren; Viveca Lindberg; Astrid Pettersson; Anders Jönsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; thought collective; thought style; formative assessment; assessment for learning; mathematical knowing; professional development; tankekollektiv; tankestil; formativ bedömning; matematikkunnighet; kollegialt lärande; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : Inom ramen för svensk grundskola har enskilda lärare varit betrodda med en högre grad av autonomi än lärare i många andra europeiska länder. Exempelvis har lärare givits ett stort ansvar att bedöma och betygssätta elevers kunskaper. LÄS MER

  3. 23. Dokumenterat utanförskap : Om skolbarn som inte når målen

    Författare :Gunilla Ingestad; Sociologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; motivation; Sociology; medikalisering; relationellt perspektiv; interaktionism; utanförskap; motivation; skolsvårigheter; särskilt stöd; Sociologi;

    Sammanfattning : This thesis examines school activity in a medium-sized Swedish municipality 1996?2005 focusing on the parts of the activity that deal with support measures for pupils with school difficulties. The purpose of the study is to examine the assessment of pupils? school difficulties in a longer perspective, considering pupils? subjective experiences and consequences of the school's organisation and working methods. LÄS MER

  4. 24. Unga i normalitetens gränsland : Undervisning och behandling i särskilda undervisningsgrupper och hem för vård eller boende

    Författare :Susanne Severinsson; Elisabet Cedersund; Maria Simonsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Troubled youth; special education; treatment; discourse analysis; categorization; identity; interpretative repertoire; accountability; Problemungdomar; särskild undervisningsgrupp; hem för vård eller boende; specialpedagogik; stödundervisning; behandling; diskursanalys; kategorisering; identitet; tolkningsrepertoar; accountability; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : I denna studie riktas fokus mot hur samhället ordnar för barns välfärd när de generellt inriktade insatserna inte räcker till. Studien baseras på observationer och intervjuer i tre olika verksamheter för unga i åldern 12-16 år: 1) ett hem för vård eller boende, HVB, med egen skola, 2) en kommunal särskild undervisningsgrupp, f d skoldaghem, och 3) ett HVB för utredning och behandling utan egen skola. LÄS MER

  5. 25. Den Föreställda Förvaltningen : En institutionell historia om central skolförvaltning

    Författare :Eva Haldén; Kjell-Arne Røvik; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; discourse analysis; identity; institutional history; politics of education; politics of administrative reform.; Political science; Statsvetenskap; statsvetenskap; Political Science;

    Sammanfattning : The overall issue addressed in this thesis is that of the problematic relation between politics and administration, and more precisely the misconstrued image of a neutral and solely instrumental administration cleanly seperated from politics, rather than an administration permeated by the political. The purpose of the study is to show how the intricate interplay between the politics of education and the politics of administrative reform in combination with the particular handling of the major political conflicts over national education, in the Swedish context, over time has created a continuous identity dilemma for the National Agency for Education. LÄS MER