Sökning: "respons"

Visar resultat 1 - 5 av 213 avhandlingar innehållade ordet respons.

  1. 1. Barns relationer i våldets närhet : Respons, positioner och möjligheten till barns röst

    Författare :Nina Åkerlund; Lucas Gottzén; Linn Sandberg; Elisabet Näsman; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; children’s voices; intimate partner violence; violence-exposed children; responses; positions; barns röster; våld i nära relation; barn som upplever våld; respons;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att utforska barns perspektiv på respons i samband med att de upplever våld i nära relation. Särskild betoning ligger på barnens egna, deras syskons, mor- och farföräldrars och andra vuxnas handlingar och reaktioner. LÄS MER

  2. 2. Till-tal och an-svar : En konstruktion av pedagogisk hållning

    Författare :Lotta Jons; Staffan Selander; Geir Karlsen; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Calling and Respons e ibility; Gilles Deleuze; Félix Guattari; Martin Buber; paying heed; pedagogical attitude; pedagogical creed; philosophy of dialogue; philosophical conceptualization; philosophical construction; Education; Pedagogik; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The aim of this study is to construct as philosophical conceptualization of pedagogical attitude. Founded on Martin Buber’s philosophy of dialogue, the construction suggested in the study takes on a normative character, thus understanding pedagogical attitude as a matter of pedagogical creed. LÄS MER

  3. 3. Klassrummet som muntlig arena : att bygga och etablera ethos

    Författare :Cecilia Olsson Jers; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; ethos; retorik; demokrati; kommunikativ kompetens; trovärdighet; argumentation; respons; rhetoric; democracy; communicative competence; credibility; argumentation; feedback; muntlig framställning;

    Sammanfattning : Ett grundantagande för avhandlingen Klassrummet som muntlig arena. Att bygga och etablera ethos är att en människa som med trovärdighet vill kunna verka som en demokratisk medborgare i olika kommunikationssituationer måste besitta kommunikativ kompetens. Följaktligen hänger demokrati och kommunikativ kompetens tätt samman. LÄS MER

  4. 4. Litteraturhistoriskt undervisningsinnehåll – introduktion och respons

    Författare :Jonas Johansson; Jenny Folkeryd; Martin Karlberg; Anna Nordenstam; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; literary history; teaching literature; literary didactics; didactical choices; student interest; litteraturhistoria; litteraturundervisning; litteraturdidaktik; didaktiska val; elevintresse; Curriculum Studies; Didaktik;

    Sammanfattning : This study aims to develop knowledge about the teaching of literary history in upper secondary school. Sub-study I explores: What content is foregrounded when upper secondary school teachers of Swedish introduce literary history? And what significance can different teaching content have for sparking interest? Sub-study II explores: What teaching content sparks students’ interest in literary history? And what other aspects of the teaching spark their interest in literary history according to the students themselves? The study is framed by didactics and curriculum theory and also theories about interest and teaching. LÄS MER

  5. 5. Man liksom bara skriver : skrivande och skrivkontexter i grundskolans år 7 och 8

    Författare :Birgitta Norberg Brorsson; Per Ledin; Frøydis Hertzberg; Örebro universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; compulsory school; writing contexts; school genres; structure; style; response; knowledge-out-of-context; individual; narrative; in-service training; subject didactics; time; work teams; institution; grundskola; skrivkontexter; skolgenrer; struktur; stil; respons; individ; berättande; kompetensutveckling; ämnesdidaktik; tid; arbetslag; institution; Swedish language; Svenska språket; Svenska språket; Swedish Language;

    Sammanfattning : You just kind of write. Writing and writing contexts in the years 7 and 8 of the compulsory school. LÄS MER