Sökning: "resonerande"

Visar resultat 1 - 5 av 9 avhandlingar innehållade ordet resonerande.

  1. 1. Rikare resonemang om rättvisa Vad kan kvalificera deltagande i samhällskunskapspraktiken?

    Detta är en avhandling från Stockholm : Department of Education, Stockholm University

    Författare :Malin Tväråna; Stockholms universitet.; [2014]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; civics; civic education; civic didactics; justice; civic reasoning; teaching and learning; subject content knowledge; Phenomenography; intersubjectivity; Activity Theory; learning tasks; Learning Study; samhällskunskap; samhällskunskapsundervisning; samhällskunskapsdidaktik; rättvisa; resonerande; undervisning och lärande; ämnesdidaktik; fenomenografi; intersubjektivitet; verksamhetsteori; Learning Study; didaktik; Didactics;

    Sammanfattning : The study explores the meaning of knowing how to reason about justice in civics in upper secondary school. This is examined through the analysis of students’ conceptions of justice, and of their conceptions of civic reasoning about justice. It is also examined through the analysis of civic education practise. LÄS MER

  2. 2. Aktör och struktur i historieundervisning. Om utveckling av elevers historiska resonerande

    Detta är en avhandling från Göteborg : University of Gothenburg

    Författare :Anna-Lena Lilliestam; Göteborgs universitet.; Gothenburg University.; [2013]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Teaching and learning in history; history didactics; historical reasoning; historical thinking; variation theory; agent and structure; key concepts; historiedidaktik; historiskt tänkande; historiskt resonerande; variationsteori; aktör och struktur; nyckelbegrepp; undervisning och lärande i historia;

    Sammanfattning : Historical reasoning is the organizing of information about the past in order to describe, compare, and/or explain historical phenomena. In this study I investigate the ability to reason historically in terms of agent and structure in an educational context. LÄS MER

  3. 3. Kritiskt omdöme i samhällskunskap Undervisningsutvecklande studier av samhällsanalytiskt resonerande i rättvisefrågor

    Detta är en avhandling från Stockholm : Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Stockholms universitet

    Författare :Malin Tväråna; Stockholms universitet.; [2019]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social studies; social science; civics; social science education; fairness; justice; civic reasoning; critical thinking; social science analysis; civic reasoning; teaching and learning; phenomenography; variation theory; intersubjectivity; activity theory; learning study; samhällskunskap; medborgarbildning; samhällskunskapsdidaktik; samhällsanalys; samhällsanalytiskt tänkande; kritiskt tänkande; rättvisa; ämnesdidaktik; didaktik; fenomenografi; variationsteori; intersubjektivitet; verksamhetsteori; learning study; ämnesdidaktik med inriktning mot de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik; Teaching and Learning with Specialisation in the Social Sciences Education;

    Sammanfattning : Teachers struggle to design teaching that that will promote students’ social science knowledge in accordance with the citizenship education purpose of the subject. This study aims to expand the knowledge base of social science education by exploring the meaning of, and teaching for, the ability to critically analyse essentially contested value issues, specifically fairness and justice issues, in social science. LÄS MER

  4. 4. Teaching photosynthesis in a compulsory school context Students' reasoning, understanding and interactions

    Detta är en avhandling från Umeå : Umeå universitet, Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Helena Näs; Umeå universitet.; [2010]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; teaching; primary and secondary school; plants; photosynthesis and respiration; Undervisning; mellan- och högstadiet; växter; fotosyntes och cellandning; SOCIAL SCIENCES Social sciences Education Subject didactics; SAMHÄLLSVETENSKAP Socialvetenskap Pedagogik Ämnesdidaktik; didactics of natural science; naturvetenskapens didaktik;

    Sammanfattning : According to previous research, students show difficulties in understanding photosynthesis and respiration, and basic ecological concepts like energy flow in ecosystems. There are successful teaching units accomplished in this area and many of them can be described as inquiry-based teaching. LÄS MER

  5. 5. Minnet går gränsvakt. Fyra poeter ur 1970-talets grekiska diktargeneration

    Detta är en avhandling från Umeå : Umeå universitet, Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Ann-Margaret Mellberg; Lunds universitet.; Lund University.; [2003]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Kostas Papageorgiou.; Tzeni Mastoraki; Maria Kirtzaki; The Greek 1970s Generation; Michalis Ganas; Greek literature; Grekisk litteratur;

    Sammanfattning : Popular Abstract in Swedish Syftet med min avhandling har varit att visa på några viktiga drag som framträder vid en undersökning och en jämförelse av fyra etablerade poeter från 1970-talets diktargeneration i Grekland: Michalis Ganas, Maria Kirtzaki, Tzeni Mastoraki och Kostas Papageorgiou. Genom att deras litterära skapande satts i en tydlig relief mot relevanta politiska, historiska och samhälleliga skeenden har deras lyrik kunnat förankras inte bara i den litterära traditionen utan även i det fundamentala begreppet ”hemland”. LÄS MER