Sökning: "resonerande"

Visar resultat 1 - 5 av 13 avhandlingar innehållade ordet resonerande.

  1. 1. Rikare resonemang om rättvisa : Vad kan kvalificera deltagande i samhällskunskapspraktiken?

    Författare :Malin Tväråna; Inger Eriksson; Göran Bergström; Martin Kristiansson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; civics; civic education; civic didactics; justice; civic reasoning; teaching and learning; subject content knowledge; Phenomenography; intersubjectivity; Activity Theory; learning tasks; Learning Study; samhällskunskap; samhällskunskapsundervisning; samhällskunskapsdidaktik; rättvisa; resonerande; undervisning och lärande; ämnesdidaktik; fenomenografi; intersubjektivitet; verksamhetsteori; Learning Study; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : The study explores the meaning of knowing how to reason about justice in civics in upper secondary school. This is examined through the analysis of students’ conceptions of justice, and of their conceptions of civic reasoning about justice. It is also examined through the analysis of civic education practise. LÄS MER

  2. 2. Aktör och struktur i historieundervisning. Om utveckling av elevers historiska resonerande

    Författare :Anna-Lena Lilliestam; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Teaching and learning in history; history didactics; historical reasoning; historical thinking; variation theory; agent and structure; key concepts; historiedidaktik; historiskt tänkande; historiskt resonerande; variationsteori; aktör och struktur; nyckelbegrepp; undervisning och lärande i historia;

    Sammanfattning : Historical reasoning is the organizing of information about the past in order to describe, compare, and/or explain historical phenomena. In this study I investigate the ability to reason historically in terms of agent and structure in an educational context. LÄS MER

  3. 3. Kritiskt omdöme i samhällskunskap : Undervisningsutvecklande studier av samhällsanalytiskt resonerande i rättvisefrågor

    Författare :Malin Tväråna; Inger Eriksson; Johan Sandahl; Jan Löfström; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social studies; social science; civics; social science education; fairness; justice; civic reasoning; critical thinking; social science analysis; civic reasoning; teaching and learning; phenomenography; variation theory; intersubjectivity; activity theory; learning study; samhällskunskap; medborgarbildning; samhällskunskapsdidaktik; samhällsanalys; samhällsanalytiskt tänkande; kritiskt tänkande; rättvisa; ämnesdidaktik; didaktik; fenomenografi; variationsteori; intersubjektivitet; verksamhetsteori; learning study; ämnesdidaktik med inriktning mot de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik; Teaching and Learning with Specialisation in the Social Sciences Education;

    Sammanfattning : Teachers struggle to design teaching that that will promote students’ social science knowledge in accordance with the citizenship education purpose of the subject. This study aims to expand the knowledge base of social science education by exploring the meaning of, and teaching for, the ability to critically analyse essentially contested value issues, specifically fairness and justice issues, in social science. LÄS MER

  4. 4. Financial journeys : Reasoning about debt and money among young adults in Sweden

    Författare :Lars Crusefalk; Sociologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; adulthood; credit and loans; economic sociology; financialization; focus group; life course; moral economy; vuxenliv; krediter och lån; ekonomisk sociologi; finansialisering; fokusgrupper; livslopp; moralisk ekonomi;

    Sammanfattning : Young adults are often mentioned as among the most financially vulnerable groups, and Sweden is often characterized as being one of the countries in the EU with the most indebted households. While this houshold indebtedness mainly is linked to home loans, also other forms of credit usage have become increasingly common. LÄS MER

  5. 5. Att navigera i svåra situationer vid vård och omsorg av personer med demenssjukdom : Vård- och omsorgspersonals inhämtande av samtycke samt resonerande och agerande vid misstanke om förekomstav våld i nära relationer

    Författare :Lena Östlund; Linda Johansson; Marie Ernsth-Bravell; Jonas Sandberg; Mikael Skillmark; Peter Öberg; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Accounts; handlingsutrymme; samtycke; tandvårdspersonal; våld i nära relationer; vård- och omsorgspersonal; äldre personer med demenssjukdom;

    Sammanfattning : Bakgrund: Personal inom vård och omsorg av personer med demenssjukdom står inför många svårigheter. I mötet med personer med demenssjukdomar kan svåra situationer uppstå till följd av den kognitiva nedsättningen. Personer med demenssjukdom kan ha svårt att förmedla sina önskemål eller berätta vad de varit med om. LÄS MER