Sökning: "representations"

Visar resultat 21 - 25 av 1107 avhandlingar innehållade ordet representations.

  1. 21. Ett särskilt perspektiv på högre studier? : Folkhögskoledeltagares sociala representationer om högskola och universitet

    Författare :Annelie Andersén; Christina Chaib; Ann-Marie Laginder; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; folk high school; widening participation; social representations; distinctive caracter; university; social identity; liberal adult education; popular adult education; free associations; folkhögskola; breddad rekrytering; sociala representationer; särart; universitet; social identitet; folkbildning; fria associationer; Education; Pedagogik; Education; Pedagogik; Humanities and Social sciences;

    Sammanfattning : Avhandlingen syftar till att undersöka folkhögskoledeltagares sociala representationer om högskola och universitet. Enligt teorin om sociala representationer är folkhögskoledeltagarnas sociala representationer om högskola och universitet något som skapas socialt och förändras beroende på deltagarnas erfarenheter av högskola och universitet. LÄS MER

  2. 22. Word Representations for Emergent Communication and Natural Language Processing

    Författare :Mikael Kågebäck; Chalmers tekniska högskola; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Extractive summarisation; Emergent communication; Deep reinforcement learning; Natural language processing; Word Representations; Deep learning; Machine learning; Artificial neural networks;

    Sammanfattning : The task of listing all semantic properties of a single word might seem manageable at first but as you unravel all the context dependent subtle variations in meaning that a word can encompass, you soon realize that precise mathematical definition of a word’s semantics is extremely difficult. In analogy, humans have no problem identifying their favorite pet in an image but the task of precisely defining how, is still beyond our capabilities. LÄS MER

  3. 23. Tryckt bild eller avbildat tryck? : Visuella representationer av begrepp relaterade till tryck i fysikläroböcker för högstadiet

    Författare :Charlotte Lagerholm; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Representations; Lower secondary school; Physics textbooks; Multimodality; Affordance;

    Sammanfattning : AbstractIn this study visual representations of the concept of pressure in five physics textbooks for lower secondary school have been analysed in terms of how they communicate the concept of pressure, and also how these representations work together to explain what pressure is. Examples of visual representations are fonts, photographs, sketches, tables or mathematic formulas. LÄS MER

  4. 24. High resolution time-frequency representations

    Författare :Isabella Reinhold; Statistical Signal Processing Group; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; time-frequency analysis; non-stationary signals; multi-component signals; IF estimation; reassignment;

    Sammanfattning : Non-stationary signals are very common in nature, e.g. sound waves such as human speech, bird song and music. It is usually meaningful to describe a signal in terms of time and frequency. LÄS MER

  5. 25. "Vi har nästan blivit för bra" : lärares sociala representationer av förskolan som pedagogisk praktik

    Författare :Ingrid Granbom; Mohamed Chaib; Solveig Hägglund; Sven Persson; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Preschool; social representations; common sense; teachers; relational categories; cognitive polyphasia; communicative resources; focus groups; Förskola; sociala representationer; vardagskunskap; lärare; relationella kategorier; cognitive polyphasia; kommunikativa resurser och fokusgrupper; Utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : En majoritet av svenska barn deltar i förskoleaktiviteter, vilket indikerar att förskolemiljön spelar en viktig roll för de erfarenheter barn får i sin vardag. Förskolans verksamhet baserar sig i hög grad på grundläggande värderingar och idéer beträffande bland annat barnuppfostran, förskolans uppdrag och synen på förskolans roll i samhället. LÄS MER