Sökning: "religion elever"
Visar resultat 1 - 5 av 10 avhandlingar innehållade orden religion elever.
1. Representera och bli representerad : Elever med religiös positionering talar om skolans religionskunskapsundervisning
Sammanfattning : Hur kan lärare på bästa sätt möta elever med religiös positionering i religionskunskapsklassrummet? Hur kan undervisningen utformas för att ge religiösa traditioner en framställning som elever med religiös positionering kan acceptera, relatera till och kanske också lära nytt av?Den här religionsdidaktiska studien handlar om hur elever som positionerar sig inom muslimsk, kristen, buddhistisk och judisk tradition talar om skolans religionskunskapsundervisning. Studien berör tre teman. LÄS MER
2. Minoriteternas islam
Sammanfattning : Avhandlingen behandlar relationen mellan den kommunala skolans anställda och elever och föräldrar med muslimsk bakgrund.... LÄS MER
3. Philosophical Modernization. Studies in Nordic History of Philosophy 1860-1910
Sammanfattning : The dissertation comprises of five studies in the history of philosophy with primarily a sociological and history of ideas orientation. All the studies fall within the same timeframe, 1860-1910. Furthermore, they all focus on philosophy in the Nordic countries, and university philosophy in particular. LÄS MER
4. Elever erfar och representerar världen visuellt : en utforskande studie om hur mellanstadieelever skapar mening genom fotografi
Sammanfattning : Placed within language and literature didactics this qualitative practice-based study with a multimodal perspective aims to explore the potentials for meaning-making through photography. Despite that, the digitization of society has facilitated access to various modes of meaning-making and has had a major impact on how we communicate and learn, new possibilities for meaning-making using for example film or photography are poorly explored in both research and education. LÄS MER
5. Emotioner och värdegrundsarbete : Om lärare, fostran och elever i en mångkulturell skola
Sammanfattning : This thesis explores aspects of teachers’ obligation to implement and discuss what are referred to in the Swedish national school curricula as “fundamental values” (“värdegrunden” in Swedish). The aim is to describe and analyze dilemmas in interpretations of and teachers’ work with these fundamental values. LÄS MER