Sökning: "religiös identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 12 avhandlingar innehållade orden religiös identitet.

  1. 1. Representera och bli representerad : Elever med religiös positionering talar om skolans religionskunskapsundervisning

    Författare :Carina Holmqvist Lidh; Christina Osbeck; Kerstin von Brömssen; Trine Anker; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; religious education; students; religious positioning; identity; non-confessional; neutrality; representation; critical discourse analysis; secular; religionskunskapsundervisning; elever; religiös positionering; identitet icke-konfessionell; neutralitet; representation; kritisk diskursanalys; sekulär; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : Hur kan lärare på bästa sätt möta elever med religiös positionering i religionskunskapsklassrummet?  Hur kan undervisningen utformas för att ge religiösa traditioner en framställning som elever med religiös positionering kan acceptera, relatera till och kanske också lära nytt av?Den här religionsdidaktiska studien handlar om hur elever som positionerar sig inom muslimsk, kristen, buddhistisk och judisk tradition talar om skolans religionskunskapsundervisning. Studien berör tre teman. LÄS MER

  2. 2. Helgonbruk i moderniseringstider : Bruket av Birgitta- och Olavstraditionerna i samband med minnesfiranden i Sverige och Norge 1891–2005

    Författare :Ingemar Lindaräng; Peter Aronsson; Kalle Bäck; Torbjörn Nilsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Use of history; commemorations; Norway; Sweden; S. Bridget; S. Olav; modernization; secularization; identity; Historiebruk; minnesfiranden; Norge; Sverige; heliga Birgitta; hellig Olav; modernisering; sekularisering; identitet.; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : Avhandlingen syftar till att jämföra och förstå variationen av historiebruk i samband med minnesfiranden av heliga Birgitta i Sverige och hellig Olav i Norge med fokus på olika aktörers motiv, resurser, budskap och identitetsskapande processer i en tid av modernisering och sekularisering.Under den katolska medeltiden var helgonfiranden vanliga, men de förbjöds i samband med reformationen. LÄS MER

  3. 3. Det föreställda ghettot. Ultraortodox gränsdragning och identitetskonstruktion i The Jewish Observer 1983-2002

    Författare :Johan Åberg; Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Non-Christian religions; resource mobilization; boundary maintenance; cultural identity; Jewish traditionalism; haredim; ultra-Orthodox Jewry; Jews in USA; Agudath Israel of America; Världsreligioner ej kristendom ;

    Sammanfattning : The dissertation focuses on the Haredi (ultra-orthodox Jewish) journal The Jewish Observer, published since 1963 by Agudath Israel of America, suggesting that the publisher uses the journal as an instrument to help the readers to maintain a distinct Haredi identity in urban, non-Haredi environments and not only in their own, isolated milieu. The articles of the journal are understood as resources, aiming to help the readers to consider themselves to be members of an »imagined ghetto». LÄS MER

  4. 4. A matter of faith? : combatting human trafficking in Thailand & Cambodia

    Författare :Andreas Henriksson; Elisabeth Olivius; Malin Eklund Wimelius; Marie Juul Petersen; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; human trafficking; antitrafficking; faith-based organizations; religion in development; faith infusion: secularism; therapeutic governance; holistic development; co-ownership; Cambodia; Thailand; statskunskap; political science;

    Sammanfattning : Human trafficking is estimated to affect about 49 million people worldwide. Faith-based organizations (FBOs) are extensively involved in efforts to counter this global problem, alongside governments, intergovernmental organizations, and various types of non-governmental organizations (NGOs). LÄS MER

  5. 5. Barns ”växa vilt” och vuxnas vilja att forma : Formell och informell socialisation i en muslimsk skola

    Författare :Åsa Aretun; Gunilla Halldén; Hilde Lidén; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; School ethnography; sociology of childhood; age; socialisation; upbringing; religious education; Muslim schools; cultural politics; Skoletnografi; barndomssociologi; ålder; socialisation; uppfostran; konfessionell utbildning; muslimska skolor; kulturpolitik; Children; Barn;

    Sammanfattning : The aim of the thesis is to examine how children as social beings and actors form themselves within the framework of a school institution that adults have set up in order to shape them in deliberate ways through nurturing education. The study is based on long-term fieldwork in a Muslim faith school in Sweden. LÄS MER