Sökning: "relationer i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 49 avhandlingar innehållade orden relationer i skolan.

  1. 1. Relationer i skolan : en studie av femininiteter och maskuliniteter i år 9

    Författare :Ann-Sofie Holm; Högskolan i Borås; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; könsroller; genusaspekter; ungdomar; högstadiet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Åldersblandning i skolan : elevers erfarenheter

    Författare :Monika Vinterek; Daniel Kallos; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Sweden; school; pupils; education; phenomenology; hermeneutic; life-world; interview; mixed-age; multi-age; ungraded; nongraded; combination class; vertical grouping; relationship; fenomenologi; intervju; livsvärld; skola; utbildning; skolhistoria; elever; årskursblandad; årskurslös; åldersintegrerad; klass; undervisning; B-form; relationer; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Mixing ages in school classes became more and more common during the last dec-ades of the 20th century. From being a way to organise classes out of necessity they have now come to be something which is implemented on the basis of pedagogical arguments. LÄS MER

  3. 3. Den nödvändiga osäkerheten : Elevers perspektiv på respekt i relationer i skolan

    Författare :Susanne Hansson; Solveig Hägglund; Bo Dahlin; Åsa Söderström; Karin Sporre; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; respect; trust; relationships; student perspective; school; the ethical demand; K.E. Løgstrup; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : This thesis deals with students’ views on respect as an element in their relationships with teachers and peers. The purpose of the thesis is to gain further knowledge of relationships in school by applying concepts of the theory of ethical demand in the analysis of students’ descriptions of respect in their relationships with their teachers and peers. LÄS MER

  4. 4. Meningar i text : Satsradning i teoretisk och empirisk belysning

    Författare :Philippe Collberg; Svenska; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Satsradning; koherens; diskursstruktur; textlingvistik; skrivande i skolan; pragmatik; satslänkning; diskurssemantik; språkriktighet; svenskämnesdidaktik; comma splie; coherence; discourse structure; text linguistics; students writing; pragmatics; clause linking; discourse semantics; language correctness; Segmented Discourse Representation Theory; comma splice;

    Sammanfattning : The topic of this thesis is the construction labelled satsradning in Swedish, which typically corresponds to the English term comma splice. They signify a case of two syntactically independent (main) clauses which are joined in the same orthographic sentence, without a coordinating conjunction. LÄS MER

  5. 5. Skolan gör skillnad : Etnicitet och institutionell praktik

    Författare :Sabine Gruber; Erik Olsson; Peter Hervik; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Constructions; Ethnicity; Immigrants; Institutional practice; Pupils; Racism; School; Elever; Etnicitet; Institutionell praktik; Invandrare; Konstruktioner; Rasism; Skola; Ethnicity; Etnicitet;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur etnicitet görs till en central kategori för skolans sociala organisation och används för att markera skillnader och därigenom gör elever till svenskar och invandrare. Intresset riktas också mot hur etnicitetskonstruktioner är förbundna med social komplexitet och samspelar med andra relationer, särskilt kön och klass. LÄS MER