Sökning: "relationer förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 11 avhandlingar innehållade orden relationer förskola.

  1. 1. Flytande inflytande : Affektiva relationer mellan barn och miljön i förskolan

    Författare :Kristin Ungerberg; Tomas Saar; Karin Bengtsson; Karin Hultman; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Children’s influence; preschool; one- to three year olds; Deleuze Guattari; affective relations; becoming-child; child-influence; Barns inflytande; förskola; de yngsta barnen; Deleuze Guattari; affektiva relationer; barnblivande; barninflytande; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : The purpose of this doctoral thesis is to develop more understandings concerning children’s influence in preschool. By adopting an immanent approach the study centers on young children’s affective relations with the milieu in preschool. LÄS MER

  2. 2. The Road From Damascus : New Arrival Immigrant Families and The Swedish Preschool

    Författare :Wiji Bohme Shomary; Anne-Li Lindgren; Elie Wardini; Millei Szuzsanna; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Early childhood education; new arrival immigrant families; preschool; criti-cal discourse analysis; state preschool political discourse; language learn-ing; belonging; agency; Förskoledidaktik; nyanlända invandrarfamiljer; förskola; kritisk diskursanalys; statlig förskolepolitisk diskurs; språkinlärning; tillhörighet; agens; Early Childhood Education; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : The overall aim of this doctoral thesis is to examine the perceptions that new arrival immigrant families have of Swedish preschool, and the perceptions of these families as expressed by the Swedish state preschool political discourse over the last fifty-year period. For this purpose, the study uses critical discourse analysis, as proposed by Norman Fairclough. LÄS MER

  3. 3. Barns sociala vardagsliv i förskolan

    Författare :Lovisa Skånfors; Annica Löfdahl; Solveig Hägglund; Ann-Marie Markström; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Children s peer cultures; children s interactions; preschool; social status; power; exclusion; tokens; social resources; positioning theory; social representation theory; withdrawal strategies; ethical radar; Barns kamratkulturer; barns interaktioner; förskola; status; makt; exklusion; sociala resurser; positioneringsteori; social representationsteori; strategier för att dra sig undan; etiska radar; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The overarching aim of the studies in this dissertation is to contribute knowledge about children’s shared social knowledge in their preschool peer cultures, regarding both content and how it is established and maintained.An ethnographic approach has been used to study the shared activities of children, aged 3-5, in the preschool. LÄS MER

  4. 4. Barns kamratrelationer i förskolan : Samhörighet tillhörighet vänskap utanförskap

    Författare :Fanny Jonsdottir; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; erkännande; barn; exkludering; förskola; förskolebarn; inkludering; kamrat; kamratskap; moralfilosofi; moralisk kränkning; samhörighet; social arena; tillhörighet; vänner; vänskap;

    Sammanfattning : Studien är en kartläggning av 353 barns sociala relationer i förskolan med fokus på deras kamrat- och vänskapsrelationer. Studien handlar också om pedagogers uppfattningar om barnens sociala egenskaper och färdigheter. LÄS MER

  5. 5. "Är han en jätte, nej han är liten, en bebis" : Ålderskategorisering i förskolan

    Författare :Linda Häll; Jakob Cromdal; Tünde Puskás; David Wästerfors; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogic practices; Preschool; Age; Socialization; Institutional practice; Interpretive reproduction; Membership Categorization Analysis; MCA; Pedagogiskt arbete; Förskola; Ålder; Socialisation; Institutionell praktik; Tolkande reproduktion; Medlemskategoriseringsanalys; MCA;

    Sammanfattning : The overall aim of this thesis is to explore the meaning of age in the social world of preschool and age as a discursive resource in daily practices. In relation to this aim, the following specific research questions are raised: (i) How do preschool children practice age categories and what interactional goals are achieved through categorical work in interaction with other children and with teachers? (ii) In what ways is the institutional order of preschool handled and produced through the participants' categorical work? (iii) How and in what ways are age categories discursive resources in the participants' socialization practices? Data were generated through a year of field work during which participant observation was carried out among a group of preschool children aged 3–5 years. LÄS MER