Sökning: "relation elever"

Visar resultat 1 - 5 av 115 avhandlingar innehållade orden relation elever.

  1. 1. Representera och bli representerad : Elever med religiös positionering talar om skolans religionskunskapsundervisning

    Författare :Carina Holmqvist Lidh; Christina Osbeck; Kerstin von Brömssen; Trine Anker; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; religious education; students; religious positioning; identity; non-confessional; neutrality; representation; critical discourse analysis; secular; religionskunskapsundervisning; elever; religiös positionering; identitet icke-konfessionell; neutralitet; representation; kritisk diskursanalys; sekulär; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : Hur kan lärare på bästa sätt möta elever med religiös positionering i religionskunskapsklassrummet?  Hur kan undervisningen utformas för att ge religiösa traditioner en framställning som elever med religiös positionering kan acceptera, relatera till och kanske också lära nytt av?Den här religionsdidaktiska studien handlar om hur elever som positionerar sig inom muslimsk, kristen, buddhistisk och judisk tradition talar om skolans religionskunskapsundervisning. Studien berör tre teman. LÄS MER

  2. 2. Bäst i klassen? : Lärare och elever i svenska och europeiska policytexter

    Författare :Lena Sjöberg; Dennis Beach; Maj Asplund-Carlsson; Jan Gustavsson; Jan Kampman; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; lärare; elever; policy; Foucault; lärarutbildning; makt; Pedagogik; Pedagogics; policy analysis; teachers; pupils; power; discourse; governmentality; constructions; governing technologies;

    Sammanfattning : This thesis takes its departure in the recent criticism directed to the Swedish school system and its schools, teachers and pupils, but especially the epidemic of policies produced in order to develop and improve Swedish schools, in particular after the change of government in 2006. The general aim of this thesis is to study how teachers and pupils are represented, and thus constructed, regulated and positioned in a number of current key policy texts. LÄS MER

  3. 3. Störande elever korrigerande lärare : Om regler, förväntningar och lärares åtgärder mot störande flickor och pojkar i klassrummet

    Författare :Marcus Samuelsson; Kjell Granström; Gunilla Jedeskog; Mats Ekholm; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; rules; expectations; misbehaviours; corrections; gender; leadership; regler; förväntningar; störande beteende; korrigeringar; kön; ledarskap; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate rules and teachers´ expectations that are described by teachers and documents, what sort of pupils´ disorder that teachers put their attention to, in what way teachers´ are correcting pupils´ misbehaviours as well as how female and male teachers are correcting boys and girls. The study is based on a so called Yo-yo fieldwork in three schools. LÄS MER

  4. 4. ”Vi ser om dom flyter typ.”  : Att utveckla en språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning för nyanlända elever – möjligheter och begränsningar ur lärarperspektiv

    Författare :Josefin Nilsson; Christina Hedman; Karin Sandwall; Marianne Teräs; Pia Nygård Larsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; didactic agency; language and content integrated teaching; newly arrived students; linguistically minority students; professional development; second language education; didaktisk agens; språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning; nyanlända elever; språkligt minoritiserade elever; kompetensutveckling; andraspråksdidaktik; språkdidaktik; Language Education;

    Sammanfattning : For more than a decade, extensive government-funded school improvement programs have aimed at strengthening quality and equality in Swedish schools. Since 2015, a specific focus has been on the group of newly arrived migrant students in terms of in-service training for teachers. LÄS MER

  5. 5. Motstånd och konformitet : Om manliga yrkeselevers liv och identitetsskapande i relation till kärnämnena

    Författare :Ronny Högberg; Kerstin Bergqvist; Anders Garpelin; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Identity; vocational students; masculinity and schooling; social class and schooling; resistance; school counter culture; Identitet; elever på yrkesförberedande program; maskulinitet och skola; klass och skola; motstånd; motkultur.; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på en fältstudie i två klasser på gymnasieskolans Byggprogram. Intresset är riktat mot hur ett antal ungdomar, vilka samtliga är pojkar och i varierande grad är ointresserade av så kallade teoretiska studier, förhåller sig till kärnämnena. LÄS MER