Sökning: "rekrytering chefer"

Hittade 4 avhandlingar innehållade orden rekrytering chefer.

  1. 1. Measuring the Unobservable: Selecting Which Managers for Higher Hierarchical Levels

    Författare :Anna Stafsudd; Företagsekonomiska institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Företagsledning; management; Management of enterprises; homosocial reproduction; tournament theory; top management; selection; recruitment;

    Sammanfattning : Recruitment and selection of managers is to a large degree characterized by information uncertainty. Managers’ performance is difficult to evaluate, as their responsibility consists of so many different aspects, as they may not always be observed due to need for freedom of action and as their work is affected by factors in their environment, which are outside of their control. LÄS MER

  2. 2. Ledarskapsteorier, företagsklimat och bedömningsmetoder

    Författare :Ingrid Tollgerdt-Andersson; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : På en marknad med ständigt ökande konkurrens och accentuerad internationalisering framstår behovet av ett effektivt ledarskap som allt tydligare. Att ha en framgångsrik ledning blir ett viktigt konkurrensmedel för företagen på 90-talet. LÄS MER

  3. 3. I mångfaldens spår. Om mångfaldsidéns spridning och genomslag i Amerika och Malmö

    Författare :Sofia Rönnqvist; Centrum för ekonomisk demografi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Under det senaste decenniet har mångfaldsbegreppet gjort sitt inträde i den svenska samhällsdebatten. Begreppet kan definieras på en rad olika sätt: i denna avhandling står den etniska aspekten i fokus. LÄS MER

  4. 4. Creating a Quality Management Culture : Focusing on Values and Leadership

    Författare :Pernilla Ingelsson; Håkan Wiklund; Ingela Bäckström; Stefan Lagrosen; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Quality Management; Organizational culture; values; leadership; Lean; TQM; Kvalitetsledning; organisationskultur; värderingar; ledarskap; Lean; TQM;

    Sammanfattning : When applied successfully, the QM initiatives TQM and Lean enhance an organization´s ability to meet and exceed the expectations of the customers as well as co-workers and other stakeholders. There are however also QM initiatives that fail and one reason for this is the organization’s inability to create a supportive culture, a culture that rests on a number of values which aim at improving the quality and thereby customer satisfaction. LÄS MER