Sökning: "reflekterande praktiker"

Visar resultat 1 - 5 av 10 avhandlingar innehållade orden reflekterande praktiker.

  1. 1. Hur jag blev lärares lärare : Den förändrade lärarrollen - den forskande pedagogiska processhjälparen och vetandeskapandet : En didaktikfilosofisk betraktelse

    Författare :Bengt Tjellander; Lars-Ove Dahlgren; Dennis Beach; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Relationsvetenskap; reflekterande praktiker; forskningsmetodik; pedagogisk processhjälp; lärarroll; examensarbete; lärarrollen; lärarutbildning; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Detta är en ”reseskildring”. Berättelsen handlar om min utveckling till pedagogisk process-hjälpare och lärarutbildare. Textarten är Husserlskt egologisk och pragmatisk. Min didaktik och roll som lärare har sitt rotsystem bl. LÄS MER

  2. 2. Sourcing strategising in the new product development process : Insights from the strategy-as-practice lens and engineer-to-order context

    Författare :Ewout Reitsma; Olof Brunninge; Per Hilletofth; Eva Johansson; Margherita Pero; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY;

    Sammanfattning : In many cases, manufacturers have changed from sourcing only a few, simple, and separate components from local suppliers to sourcing a high variety of modules from globally dispersed suppliers. This has resulted in the implementation of a wide variety of sourcing strategies, including, for example, multiple sourcing and supplier integration. LÄS MER

  3. 3. Becoming a professional : A longitudinal study of graduates'  professional trajectories from higher education to working life

    Författare :Sofia Nyström; Lars Owe Dahlgren; Madeleine Abrandt Dahlgren; Lennart Svensson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :longitudinal study; qualitative analysis; profesional development; identity; employability; higher education; work life; community of practice; gender; Longitudinell studie; kvalitativ analys; professionell utveckling; identitet; anställningsbarhet; högre utbildning; arbetsliv; praktikgemenskap; genus; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : The study has a longitudinal design where Political Science and Psychology graduates’ have been interviewed on three consecutive occasions; the last semester before graduation, the first year and then, in the third year of professional work. The theoretical frame of reference comprises a situated and social learning theory and a gender perspective. LÄS MER

  4. 4. Den sköra föreningen mellan tävling och medmänsklighet : om ledarskap och lärprocesser i barnfotbollen

    Författare :Krister Hertting; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The thesis is about voluntary leadership in football for children, how the leadership is manifested, and how the leaders are constituted by this leadership. The aim is to describe, interpret and gain an understanding of football as an informal learning environment and the shape this leadership takes in practical activities. LÄS MER

  5. 5. Inclusive place branding – What it is and how to progress towards it

    Författare :Eva Maria Jernsand; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Regional utveckling Platsmarknadsföring; Place marketing; Regional planning;

    Sammanfattning : Den här avhandlingen handlar om att arbeta med platsvarumärken på ett inklu-derande sätt. Forskare har på senare år uttryckt att fler aktörer, inte minst invå-nare, måste delta aktivt i platsvarumärkesprocessen. LÄS MER