Sökning: "ramar"
Visar resultat 1 - 5 av 76 avhandlingar innehållade ordet ramar.
1. Religionsfrihetens rättsliga ramar
Sammanfattning : This dissertation examines the legal status and legal framework of freedom of religion that is guaranteed in the Instrument of Government and the European Convention of Human Rights. The right to freedom of religion is defined in the second chapter in the Instrument of Government: Everyone shall be guaranteed the following rights and freedoms in his or her relations with the public institutions: freedom of worship: that is, the freedom to practise one’s religion alone or in the company of others. LÄS MER
2. Samhällskunskapens dimensioner : Tio lärare ramar in sitt ämne
Sammanfattning : Denna samhällskunskapsdidaktiska studies syfte är att undersöka vad samhällskunskapslärare själva upplever som de viktigaste påverkansfaktorerna för transformeringen av samhällskunskap som skolämne till samhällskunskap som undervisning utifrån didaktiska frågor som Vad?, Hur? och Varför?, samt hur detta upplevs förändrats över en tidsperiod om cirka tjugo år eller mer.Studien bygger på hermeneutisk-fenomenologisk livsvärldsansats där fenomenologisk beskrivning och hermeneutisk tolkning är centralt. LÄS MER
3. Rekonstruktion av företag inom insolvenslagstiftningens ramar : en jämförande studie av svensk och amerikansk insolvensrätt
Sammanfattning : Insolvency law is the rooth of commercial and financial law because it obliges the legislator to chose. There is not enough money to go round so the law must chose who to pay. The law must always decide who is to bear the risk so there is always a winner and a loser. LÄS MER
4. Rättsliga ramar för gränsöverskridande samarbete. Förvaltningsmyndigheters internationella avtalsförhållanden
Sammanfattning : When Swedish administrative authorities co-operate with foreign administrative authorities, this may give rise to legally complex situations. This thesis investigates legal frameworks to solve the ensuing problems. LÄS MER
5. Samhällskunskap från styrdokument till undervisning : Tjugo lärare ramar in vad som påverkar deras praktik
Sammanfattning : Syftet med denna samhällskunskapsdidaktiska avhandling är att undersöka vad samhällskunskapslärare själva upplever som de viktigaste påverkansfaktorerna för transformeringen av samhällskunskapsämnet utifrån intentionerna i styrdokumenten (formuleringsarenan) till samhällskunskap som undervisning (realiseringsarenan), samt hur detta upplevs ha förändrats över tid. Det är således vad som händer mellan formuleringsarenan och realiseringsarenan, det vill säga tranformeringsarenan, som är i fokus. LÄS MER