Sökning: "radikal demokrati"

Hittade 2 avhandlingar innehållade orden radikal demokrati.

  1. 1. Att dansa i otakt med väljarna : Socialdemokraternas och Moderaternas strategiska bemötande av Sverigedemokraterna

    Författare :Jenny Kiiskinen; Sigrid Saveljeff; Björn Fryklund; Anders Sannerstedt; Jens Rydgren; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; radical right-wing populism; political strategies; liberal democracy; democratic dilemma; Sweden Demoerats; the Social Democratic party; the Conservative party; radikal högerpopulism; politiska strategier; liberal demokrati; demokratiskt dilemma; Sverigedemokraterna; Socialdemokraterna; Moderaterna; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Etablerade partiers strategiska bemötande av radikala högerpopulistiska partier (RHP-partier) står i fokus för avhandlingen. Syftet med avhandlingen är rekonstruktion och analys av innehållet i de etablerade partiernas strategiska bemötande av partier som anses utmana centrala principer inom den liberala demokratin, såsom pluralism och tolerans, och vars närvaro också anses skapa ett demokratiskt dilemma. LÄS MER

  2. 2. Skolan som demokratiprojekt : En poststrukturell diskursanalys av demokratiuppdrag och lärarsubjekt

    Författare :Ami Cooper; Héctor Pérez Prieto; Joakim Larsson; Kerstin von Brömssen; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Discourse theory; poststructural analysis; compulsory school; democratic education; teacher subject; a school free from abuse; Diskursteori; poststrukturell analys; grundskola; demokratiuppdrag; lärarsubjekt; kränkningsfri skola; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : Based on a poststructural discourse-theoretical perspective, the aim of this thesis is to critically examine the construction of the Swedish compulsory school’s democratic education and its consequences for the teacher subject, in educational policy texts. Set against the backdrop of what is commonly referred to as a crisis of democracy, the study takes its point of departure in changes in educational politics in recent decades and the new national curriculum for the compulsory school in 2011. LÄS MER