Sökning: "rörelse"

Visar resultat 11 - 15 av 335 avhandlingar innehållade ordet rörelse.

  1. 11. Den föreningsdrivna antirasismen i Sverige : antirasism i rörelse

    Författare :Jenny Malmsten; Aleksandra Ålund; Björn Fryklund; Charles Westin; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Antiracism; racism; ethnicity; discrimination; everyday racism; civil society; Non Govermental Organization NGO ; social movement; association driven antiracism; human rights; Antirasism; rasism; etnicitet; diskriminering; vardagsrasism; civilsamhället; Non-Governmental Organization NGO ; den ideella sektorn; sociala rörelser; föreningsdriven antirasism och mänskliga rättigheter; Ethnicity; Etnicitet;

    Sammanfattning : The aim of this study is to analyze the concept of antiracism and explore what characterizes the kind of antiracism that the empirical examples presented in this study represent. The empirical examples are instances of what I call antiracist actors. LÄS MER

  2. 12. Minnesspår : Hågkomstens rum och rörelse i skuggan av flykt

    Författare :Maryam Adjam; Magnus Öhlander; Irina Sandomirskaja; Kyrre Kverndokk; Södertörns högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Memory; history; lived experience; memory poetics; movement; montage; place memory; spatiality; World War II; Estonia; refugees; Minne; historia; levd erfarenhet; varande; minnespoetik; rörelse; montage; minnesplats; rumslighet; andra världskriget; Estland; flykt; Historical Studies; Historiska studier; Östersjö- och Östeuropaforskning; Baltic and East European studies;

    Sammanfattning : Focusing on the memories of Estonian refugees moving to Sweden in the wake of World War II, I analyze the concepts of “memory space” and history within the framework of the Escape as a master narrative. Following the research participants to the sites of their memories in Estonia and Sweden today, raised the questions what constitutes a lived memory space, and how is history defined within it?Through a combination of a phenomenological analysis of memory’s lived ex­perience, using Walter Benjamin’s concept of montage as radical remembering and its dialectical relation to history, I show how embodied memories shape their own space, a space not always framed by historical master narratives and identity posi­tions, but rather a searching space that is always changing. LÄS MER

  3. 13. Experimenterande dans med förskolans yngsta barn : En studie i och med dans kropp och rörelse i förskolan

    Författare :Lovisa Gustafsson; Anna Palmer; Hillevi Lenz Taguchi; Tarja Karlsson Häikiö; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Preschool; preschool didactics; 1-2-year-olds; dance; dance practice; body; movement; a r t-ography; posthumanism; experimentation; Gilles Deleuze; Felix Guattari; Förskola; förskoledidaktik; 1-2åringar; dans; danspraktik; kropp; rörelse; a r t-ografi; immanensfilosofi; posthumanism; experimenterande; Gilles Deleuze; Felix Guattari; Early Childhood Education; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker experimenterande danspraktiker med ett- och tvååringar i förskolan, praktiskt och teoretiskt, vilket hittills endast studerats i ett fåtal studier och aldrig tidigare i ett empiriskt och praxisnära projekt med förskolans yngsta barn. Syftet är att undersöka hur danspraktiker kan göras möjliga och kommer till uttryck i experimenterande dans tillsammans med de allra yngsta barnen i förskolan när de görs till aktiva deltagare i danshändelsernas processer, utformning och innehåll i förskolan. LÄS MER

  4. 14. Mellan rörelse och stillhet : minne och flykt i unga människors berättande 2009-2021

    Författare :Emma Hall; Bodil Liljefors Persson; Mats Greiff; Malin Thor Tureby; Jesper Johansson; Malmö universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; History; oral history; refugee history; cultural memory studies; memory; remembering; memories; forced migration; unaccompanied minors; ”ensamkommande barn”; place; time; self-understanding; belonging;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to highlight young people’s experiences of forced migration along irregular migration routes and to examine how they understand themselves in relation to different contexts in time and space. The participants consist of young people with experience of forced migration and of being categorized as ”ensamkommande barn” (unaccompanied minors) upon arrival in Sweden. LÄS MER

  5. 15. Ett ämne i rörelse : Gymnastik för kvinnor och män i lärarutbildningen vid Gymnastiska Centralinstitutet/Gymnastik- och idrottshögskolan under åren 1944 till 1992

    Författare :Jane Meckbach; Suzanne Lundvall; Lars-Magnus Engström; Per Nilsson; Sigmund Loland; Gymnastik- och idrottshögskolan; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Ling gymnastics; Physical Education; teacher-training programme; Ling; gymnastics; gymnastics discourse; floor exercise; co-education; body movement culture; gender; institution; collective memory; legitimacy; semiotic; visual analysis; figuration; representation; aesthetics.; Education; Pedagogik; pedagogik;

    Sammanfattning : For almost 200 years the University College of Physical Education and Sports in Stockholm (former Royal Central Institute of Gymnastics; GCI later GIH; Stockholm College of Physical Education and Sports) has been educating PE teachers - and still does. In the very beginning and throughout the first 100 years, gymnastics was a major part of the studies at the insti-tute, and also in ordinary schools. LÄS MER