Sökning: "rörelse pedagogik"

Visar resultat 6 - 10 av 16 avhandlingar innehållade orden rörelse pedagogik.

  1. 6. Movere - Att sätta kunskap i rörelse : en analys av ett ämnesintegrerat i bild och samhällskunskap

    Författare :Lisa Öhman-Gullberg; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; bildpedagogik; film; genus; multimodalitet; visuell kultur; ämnesintegrering;

    Sammanfattning : I denna licentiatuppsats undersöks elevers arbete med film som en kommunikativ resurs. Två klassers ämnesintegrerade verksamhet i bild och samhällskunskap i grundskolans år 6 studeras. Arbetet genomfördes under valrörelsen hösten 2003 inför Sveriges folkomröstning om EMU. LÄS MER

  2. 7. Party Education as Mobilisation : Framing education in Swedish and Spanish political parties of the left

    Författare :Maria Arriaza Hult; Henrik Nordvall; Robert Aman; Jorun M Stenøien; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Collective identities; Framing perspective; Left parties; Mobilisation; Party education; Inramningsperspektiv; Kollektiva identiteter; Mobilisering; Partiutbildning; vänsterpartier;

    Sammanfattning : This dissertation aims to contribute knowledge of how five movement-related left parties in Sweden and Spain formulate education for their members. By analysing (i) the Swedish Social Democratic Workers’ Party, (ii) the Swedish Left Party, (iii) the Spanish Social Democratic Workers’ Party, (iv) the Spanish United Left and (v) the Spanish Podemos, the study interprets how organised educational activities are formulated and motivated with the aim to instigate member engagement. LÄS MER

  3. 8. Att peka ut det osynliga i rörelse: En didaktisk studie av taktart i musik

    Författare :Cecilia Wallerstedt; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; listening skills; early childhood education; music listening; variation theory; learning study; children’s perspective; metre;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine what constitutes being able to discern time in music, as seen from the learner’s perspective. Listening is not only regarded as a higher mental process but also as a core skill in musical ability. Participants in the empirical study are 3 teachers and 27 children in a preschool class and in primary school. LÄS MER

  4. 9. "Men så kan man ju också tänka!" : Pedagogisk dokumentation som förändringsverktyg i förskolan

    Författare :Karin Alnervik; Helene Ahl; Sven Persson; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Activity Theory; pedagogical documentation; expansive learning; preschool; transformation; teacher teams; Verksamhetsteori; pedagogisk dokumentation; expanderat lärande; förskola; förändring; arbetslag;

    Sammanfattning : Denna avhandling handlar om pedagogisk dokumentation som förändringsverktyg i förskolan. Syftet har varit att förstå lärande och förändring i förskolans verksamhet när pedagogisk dokumentation har använts som verktyg under en längre period. LÄS MER

  5. 10. Musikskap : musikstunders didaktik i förskolepraktiker

    Författare :Ylva Holmberg; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Music; Didactic; Early childhood; Musikskap; musicship; actors; content; didactics; early childhood education; music education;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att genom ett didaktiskt närmande beskriva och analysera musikstunder i förskolepraktiker. Studiens syfte är också att på en vetenskaplig grund spåra och utpröva begrepp som kan beteckna och fånga musikstundernas figuration, i detta fall en beskrivning av fenomenet som leder till ett didaktiskt begrepp. LÄS MER