Sökning: "rättvisa"

Visar resultat 6 - 10 av 112 avhandlingar innehållade ordet rättvisa.

  1. 6. Att vara som/den ’en’ är : En etisk diskussion om begreppen rättvisa, erkännande och identitet i en trans*kontext

    Författare :Ulrica Engdahl; Nina Lykke; Ulla M. Holm; Gunilla Silfverberg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Justice; recognition; identity; gender variance; visibility; Rättvisa; erkännande; identitet; könsvariation; synlighet; HUMANITIES and RELIGION; HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP;

    Sammanfattning : I denna avhandling pekar jag på misserkännande av könsvariation och orättvisor som följer av detta som en viktig orättvise- och misserkännandeproblematik. Den övergripande ambitionen är att diskutera en möjlig(görande) etik. Det innebär att den är möjlig att formulera och att intentionen är människors möjliggörande. LÄS MER

  2. 7. Folkbildning i global (o)rättvisa : Makt och motstånd i folkhögskolans internationalisering och transnationella kurser

    Författare :Sofia Österborg Wiklund; Henrik Nordvall; Ann-Marie Laginder; Anna Bredström; Linda Berg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Transnational popular education; folk high school; travelling courses; global development; Transnationell folkbildning; folkhögskola; resande kurser; global utveckling;

    Sammanfattning : I den här avhandlingen undersöks den svenska folkhögskolans engagemang i global (o)rättvisa, dess uppkomst och nutida verksamheter, med fokus på transnationella kurser i global utveckling. Studien behandlar sociala, politiska och historiska aspekter av engagemanget, med folkhögskolan som utbildningsinstitution i centrum. LÄS MER

  3. 8. Kritiskt omdöme i samhällskunskap : Undervisningsutvecklande studier av samhällsanalytiskt resonerande i rättvisefrågor

    Författare :Malin Tväråna; Inger Eriksson; Johan Sandahl; Jan Löfström; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social studies; social science; civics; social science education; fairness; justice; civic reasoning; critical thinking; social science analysis; civic reasoning; teaching and learning; phenomenography; variation theory; intersubjectivity; activity theory; learning study; samhällskunskap; medborgarbildning; samhällskunskapsdidaktik; samhällsanalys; samhällsanalytiskt tänkande; kritiskt tänkande; rättvisa; ämnesdidaktik; didaktik; fenomenografi; variationsteori; intersubjektivitet; verksamhetsteori; learning study; ämnesdidaktik med inriktning mot de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik; Teaching and Learning with Specialisation in the Social Sciences Education;

    Sammanfattning : Teachers struggle to design teaching that that will promote students’ social science knowledge in accordance with the citizenship education purpose of the subject. This study aims to expand the knowledge base of social science education by exploring the meaning of, and teaching for, the ability to critically analyse essentially contested value issues, specifically fairness and justice issues, in social science. LÄS MER

  4. 9. Historisk rättvisa i högstadiets historieundervisning : Elevperspektiv på de svenska romernas historia och mänskliga rättigheter

    Författare :Olle Nolgård; Thomas Nygren; David Sjögren; Henrik Åström Elmersjö; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; History education; Difficult histories; Historical justice; Human Rights; National minorities; The Romani; Curriculum Studies; Didaktik;

    Sammanfattning : In light of the pursuit of historical justice for national minorities in Sweden, research has called for a stronger focus on what state redress implies in the history educational context and the teaching and learning of difficult minority histories. As an answer to this call, this compilation thesis aims to contribute knowledge about the reconstruction of Swedish Roma history in lower secondary history education in relation to ideals of historical justice, human rights and the historical and practical perspectives on the past. LÄS MER

  5. 10. Vedergällningstanken : Två idéhistoriska studier

    Författare :Ralf Hultberg; Erland Sellberg; Ingemar Nilsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Adam Smith; anthropology; Boström; civilization; death penalty; development; Durkheim; emotions; justice; moral philosophy; Olivecrona; psychology; Rawls; reason; retribution; subjectivism; Westermarck; Adam Smith; antropologi; Boström; civilisation; Durkheim; dödsstraff; förnuft; känslor; moralfilosofi; Olivecrona; psykologi; Rawls; rättvisa; subjektivism; utveckling; vedergällning; Westermarck; idéhistoria; History of Ideas;

    Sammanfattning : The thesis is about retribution, often exemplified by Jus talionis, the rule in Exodus 21:23-25. Retribution was the undisputed guiding principle of punishment until the 18th century when it was challenged, first and foremost by Cesare Beccaria and Voltaire. LÄS MER