Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 188 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Med facit i hand : Normalitet, elevskap och vänlig maktutövning i två svenska skolor

    Författare :Åsa Bartholdsson; Karin Norman; Karin Zetterqvist Nelson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; anthropology; normality; governmentality; audit; pupil; children; school; normalitet; styrningsmentalitet; utvärdering; elev; barn; skola; Social anthropology; Socialantropologi; Social Anthropology; socialantropologi;

    Sammanfattning : This thesis is about the socialisation of schoolchildren and how normality is learned and managed in two Swedish school classes. The Swedish school is, according to the "Curriculum for the compulsory school system, the pre-school class and the leisure-time centre", the Lpo94, based on democratic values and respect for the individual. LÄS MER

  2. 2. Den resande eleven : folkskolans skolreserörelse 1890-1940

    Författare :Petra Rantatalo; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; school journey; outdoor education; progressive education; elementary school; tou¬rism; nationalism;

    Sammanfattning : This dissertation describes the introduction and development of school journeys within the Swedish elementary schools during the period 1890 to 1940. The study focuses on how the jour­neys were perceived, organised and performed by elementary school teachers and their pupils. LÄS MER

  3. 3. Bedömningsmakten : Berättelser om stat, lärare och elev, 1960‐1995

    Författare :Pär Widén; Bengt Sandin; Anders Persson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Grades; examination; evaluation debate; Upper Secondary School; reforms; democratization; individualization; the State; discipline; power; teacher; pupil; Betyg; bedömning; betygsdebatt; gymnasieskolan; gymnasiereform; demokratisera; individualisera; disciplinera; makt; statsmakt; lärare; elev; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Avhandlingen handlar om hur bedömningssystemet i bred bemärkelse presenterades i betygsdebatten i samband de politiska besluten om betygssystemet för gymnasiet mellan 1960 och 1995. Avhandlingen tar sin utgångspunkt i de berättelser som konstruerades under perioden. LÄS MER

  4. 4. Elevvård i grundskolan : Resurser, organisering och praktik

    Författare :Åsa Backlund; Tommy Lundström; Roine Johansson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social work; Elevvård; elevhälsa; elevvårdspersonal; skolkurator; skolsocialt arbete; skola; organisation; socialt arbete; pupil welfare; school social worker; organization; Social work; Socialt arbete; Social Work; socialt arbete;

    Sammanfattning : The aim of the thesis is to describe and analyse the organization, resources and practice of pupil welfare work in municipal compulsory schools. In one study, telephone interviews with head masters from a random sample of 100 municipal compulsory schools have been carried out. LÄS MER

  5. 5. Gymnasielärarens uppdrag som mentor : En etnografisk studie av relationens betydelse för elevens lärande och delaktighet

    Författare :Elisabeth Nordevall; Ann Ahlberg; Claes Nilholm; Jerry Rosenqvist; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Mentor; pupil; high school; upper secondary school; pupil welfare; participation; learning; communication; knowledge system; leadership; school improvement; special education; learning situation; ethnography; communicative relational perspective; Mentor; elev; gymnasieskola; elevvård; delaktighet; lärande; kommunikation; kunskapssystem; ledarskap; skolutveckling; specialpedagogik; lärandesituation; etnografi; kommunikativt relationsinriktat perspektiv; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Studien beskriver fyra gymnasielärares uppdrag som mentorer. Lärarnas uppdrag är inte knutet till ett specifikt skolämne utan avser en administrativ och stödjande funktion kring en avgränsad grupp elever eller en klass. LÄS MER