Sökning: "professionellt förhållningssätt"
Visar resultat 1 - 5 av 9 avhandlingar innehållade orden professionellt förhållningssätt.
1. Professionellt föräldraskap : samhälleliga förutsättningar för familjehem för tonåringar
Sammanfattning : The purpose of this licentiate thesis is to describe and analyse present foster care in Sweden. Furthermore, a purpose is to conclude about ways of organising foster care for teenagers and about the distinction between foster care as a kind of parenthood or as a work. LÄS MER
2. "Hade jag inte läst de där artiklarna -" : barnmorskors förhållningssätt till användning av forskningsresultat inom omvårdnad
Sammanfattning : The starting point for this dissertation was the interest in dissemination and utilization of research-based knowledge in practice. The interest in research utilization in USA has spread to nursing from foremost the social sciences. In Sweden there are some studies in research utilization from different fields. LÄS MER
3. Att bära världen på sina axlar : Miljövetares uppfattningar av och förhållningssätt till miljöproblem och sin profession
Sammanfattning : The aim of the thesis is to investigate experiences of and ways of relating to environmental issues and towards their profession among a group of graduates in environmentla science. The respondents were either in the end of or had completed an educational program in Environmental sciences with a social science perspective offered at Malmö University. LÄS MER
4. Marknaden och lärarna. Hur organiseringen av skolan påverkar lärares offentliga tjänstemannaskap
Sammanfattning : Går det att styra lärare genom skolans organisering? Tidigare forskning ger motsägelsefulla besked och framställer vanligtvis lärare som antingen i hög grad mottagliga för politisk styrning eller nära nog politiskt ostyrbara. Mot bakgrund av de senaste årens omfattande skolreformer är syftet med avhandlingen att analysera hur den politiska styrningen av skolan påverkar lärares förhållningssätt i rollen som offentliga tjänstemän. LÄS MER
5. Lärares reflektion och professionella utveckling : Med video som verktyg
Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att bidra till förståelsen av hur lärares professionella utveckling kan stödjas. Detta har gjorts genom att undersöka vilka konsekvenserna blir av att lärare ser sig själva på videoinspelningar från sin egen undervisning. Resultaten som presenteras bygger på en longitudinell undersökning. LÄS MER