Sökning: "professionellt förhållningssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 9 avhandlingar innehållade orden professionellt förhållningssätt.

  1. 1. Professionellt föräldraskap : samhälleliga förutsättningar för familjehem för tonåringar

    Författare :Ingrid Löfstrand; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : The purpose of this licentiate thesis is to describe and analyse present foster care in Sweden. Furthermore, a purpose is to conclude about ways of organising foster care for teenagers and about the distinction between foster care as a kind of parenthood or as a work. LÄS MER

  2. 2. "Hade jag inte läst de där artiklarna -" : barnmorskors förhållningssätt till användning av forskningsresultat inom omvårdnad

    Författare :Anne Charlotte Berggren; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Vuxenutbildning; permanent education; contextual analysis; approach; learning; midwife; professional competence; Adult education; research utilization; livslångt lärande;

    Sammanfattning : The starting point for this dissertation was the interest in dissemination and utilization of research-based knowledge in practice. The interest in research utilization in USA has spread to nursing from foremost the social sciences. In Sweden there are some studies in research utilization from different fields. LÄS MER

  3. 3. Att bära världen på sina axlar : Miljövetares uppfattningar av och förhållningssätt till miljöproblem och sin profession

    Författare :Magnus Johansson; Pedagogik; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; environmental education; professional competence; phenomenology; higher education; phenomenographic research; education for sustainable development; environmental education;

    Sammanfattning : The aim of the thesis is to investigate experiences of and ways of relating to environmental issues and towards their profession among a group of graduates in environmentla science. The respondents were either in the end of or had completed an educational program in Environmental sciences with a social science perspective offered at Malmö University. LÄS MER

  4. 4. Marknaden och lärarna. Hur organiseringen av skolan påverkar lärares offentliga tjänstemannaskap

    Författare :Anders Fredriksson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; lärare; offentliga tjänstemän; gymnasieskola; styrning; organisering; marknadsanpassning; närbyråkrater; nyinstitutionell teori;

    Sammanfattning : Går det att styra lärare genom skolans organisering? Tidigare forskning ger motsägelsefulla besked och framställer vanligtvis lärare som antingen i hög grad mottagliga för politisk styrning eller nära nog politiskt ostyrbara. Mot bakgrund av de senaste årens omfattande skolreformer är syftet med avhandlingen att analysera hur den politiska styrningen av skolan påverkar lärares förhållningssätt i rollen som offentliga tjänstemän. LÄS MER

  5. 5. Lärares reflektion och professionella utveckling : Med video som verktyg

    Författare :Eva-Marie Harlin; Per Andersson; Staffan Larsson; Jonas Almqvist; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Lärare; folkhögskollärare; folkhögskola; reflektion; överraskning; professionell utveckling; pragmatism; Teacher; folk high school teacher; folk high school; reflection; surprise; professional development; pragmatism;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att bidra till förståelsen av hur lärares professionella utveckling kan stödjas. Detta har gjorts genom att undersöka vilka konsekvenserna blir av att lärare ser sig själva på videoinspelningar från sin egen undervisning. Resultaten som presenteras bygger på en longitudinell undersökning. LÄS MER