Sökning: "professionella normer"

Visar resultat 6 - 10 av 18 avhandlingar innehållade orden professionella normer.

  1. 6. Två lärarkategoriers arbete med sociala relationer i övergången från förskoleklass till årskurs 1

    Författare :Pernilla Kallberg; Gunilla Sandberg; Anders Garpelin; Anne Lillvist; Inge Johansson; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social relationships; transitions; didactic; collaboration; starting school; social representations; sociala relationer; övergångar; didaktik; samverkan; skolstart; sociala representationer; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker två lärarkategoriers, i studien benämnda som förskoleklass-lärare och grundskol-lärares, allmändidaktiska arbete med sociala relationer i övergången mellan förskoleklass och årskurs 1. Detta är ett relationellt arbete som sker över tid och handlar om att samordna vuxnas och barns handlingar och uppfattningar i en utbildningsmiljö. LÄS MER

  2. 7. Vårdnadstvister : En rättssociologisk studie av tingsrätts funktion vid handläggning av vårdnadskonflikter med utgångspunkt från barnets bästa

    Författare :Annika Rejmer; Rättssociologiska institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; sociology of law; custodian; Custody disputes; the best interests of the child; professional actors; proceedings; custody; Civil law; Civilrätt; sociology of law;

    Sammanfattning : The purpose of this socio-legal dissertation is to examine the role of the district court in the handling of custody disputes, from the standpoint of the child's best interest. More specifically, the focus is partly on the relationship between the family and society during district court proceedings, and partly on the relationship between civil law and public law procedure that is to say between the court and the social welfare office as well as the relationship between therapeutically and legally based conflict resolutions. LÄS MER

  3. 8. Den offentliga ohälsan : En historisk studie av barnpsykologi och -psykiatri i svensk media 1968-2008

    Författare :Peter Skagius; Karin Zetterqvist Nelson; Francis Lee; Solveig Jülich; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; child psychology; child psychiatry; expertise; experts; media; actor-network theory; history of science; child studies; public debate; public sphere; history of childhood; barnpsykologi; barnpsykiatri; media; dagstidningar; föräldratidning; expertis; aktör-nätverksteori; experter; vetenskapshistoria; barnstudier; samhällsdebatt; offentlighet; barndomshistoria;

    Sammanfattning : Svenska barns och ungas psykiska ohälsa har blivit en omdiskuterad fråga i den svenska offentligheten med rapporter och studier som visat på en tilltagande ohälsa. Samtidigt har kritiska röster i media menat att den uppfattade ökningen bland annat berott på förändrade diagnostiska kriterier och normer gällande hälsa och ohälsa. LÄS MER

  4. 9. Att bära världen på sina axlar : Miljövetares uppfattningar av och förhållningssätt till miljöproblem och sin profession

    Författare :Magnus Johansson; Pedagogik; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; environmental education; professional competence; phenomenology; higher education; phenomenographic research; education for sustainable development; environmental education;

    Sammanfattning : The aim of the thesis is to investigate experiences of and ways of relating to environmental issues and towards their profession among a group of graduates in environmentla science. The respondents were either in the end of or had completed an educational program in Environmental sciences with a social science perspective offered at Malmö University. LÄS MER

  5. 10. Det rationella och det legitima : En studie av utvärderingarnas teori och praktik

    Författare :Jan-Olof Åberg; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Sociologi; Sociology;

    Sammanfattning : Avhandlingen beskriver den internationella utvecklingen av utvärdering som institution, ger ett förslag till sammanfattning av utvärderingsläran och undersöker utvärderingens praktik i ett antal konkreta fall. Analysen leder till en teoretisk skiss över hur utvärderingar kan bidra till att legitimera det som utvärderas. LÄS MER