Sökning: "professional competences"
Visar resultat 21 - 25 av 39 avhandlingar innehållade orden professional competences.
21. Lärare för förändring : att synliggöra och utmana föreställningar om naturvetenskap och genus
Sammanfattning : Lärares genusmedvetenhet i relation till naturvetenskaplig verksamhet är fokus för denna avhandling, som belyses genom två studier: en longitudinell aktionsforskningsstudie som genomfördes tillsammans med en grupp förskollärare/lärare och en studie där verksamma förskollärare/lärare under en fortbildningskurs fick tillämpa en genusteori på en verklig klassrumshändelse. Studierna visar att genusarbete är komplicerat eftersom det inbegriper många aspekter av livet och en viktig del av genusmedvetenheten är att förhålla sig till dessa olika aspekter. LÄS MER
22. Medikaliserat och resultatstyrt vårdarbete på akutmottagning : en studie med utgångspunkt i medarbetares och chefers perspektiv
Sammanfattning : The overall aim of this thesis is to obtain an understanding of Emergency Healthcare Work (EHW) at the Emergency Department (ED), including the competencies required by EHW, and based on practitioners' and managers' perspectives. Methods: In study I, a quantitative method was employed. LÄS MER
23. Medical and nurse students' perspective on learning in acute care
Sammanfattning : Background: Medical and nurse students’ professional training takes place in a complex and rapidly changing health care setting. Workplace learning in this context have a considerable potential to contribute to the development of professional competence. However, the complexity of the acute care context can also hinder such an advancement. LÄS MER
24. Organisation and management of Public Dentistry in Sweden : Past, present and future
Sammanfattning : Professionella organisationer innebär utmaningar i management ochorganisation jämfört med producerande företag eftersom kontrollenav arbetet ligger inom de professionella grupperna själva. Ledning ien politiskt styrd organisation som Folktandvården (FTV) innebärextra svårigheter. LÄS MER
25. Unpacking dominant discourses in higher education language policy : A critical study of language policy in Swedish higher education
Sammanfattning : The overall purpose of the thesis is to investigate dominant discourses operating in the changing of HE concerning questions of language policy. It has been studied at a national level, analysing reports and government bills, and at an institutional level, analysing university language policy, taking Sweden as an example. LÄS MER