Sökning: "problematisk kunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 13 avhandlingar innehållade orden problematisk kunskap.

  1. 1. Reordering of Meaningful Worlds : Memory of the Organization of Ukrainian Nationalists and the Ukrainian Insurgent Army in Post-Soviet Ukraine

    Författare :Yuliya Yurchuk; David Gaunt; Barbara Törnquist-Plewa; Stefan Troebst; Södertörns högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Ukraine; memory; Organization of Ukrainian Nationalists; OUN; Ukrainian Insurgent Army; UPA; Rivne; monuments; Volhynia; historical representations; reception of history; nationalism; nation-building; state-building; commemoration; narrative analysis; Klym Savur; Taras Bul ba-Borovet s; Hurby; Euromaidan; Orange Revolution; post-Soviet; post-colonial; reclamation; history-writing; difficult knowledge; remediation; premediation; myth; Second World War; Організація українських націоналістів; Українська Повстанська Армія; ОУН; УПА; пам ять; комеморація; пам ятник; Рівне; Волинь; рецепція історії; міф; Друга світова війна; minne; Organisationen för ukrainska nationalister; minneskulturen; myt; Ukrainska upprorsarmén; reception av monument; monument; problematisk kunskap; Historical Studies; Historiska studier; Östersjö- och Östeuropaforskning; Baltic and East European studies; historia;

    Sammanfattning : After the collapse of the Soviet Union, Ukrainian society faced a new reality. The new reality involved consolidation and transformation of collective identities. LÄS MER

  2. 2. Cold Heart, Warm Heart : On fiction, interaction, and emotion in medical education

    Författare :Anja Rydén Gramner; Katarina Eriksson Barajas; Sally Wiggins Young; Jessica Nina Lester; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Discursive psychology; Medical education; Interaction; Medical humanities; Narrative medicine; Higher education; Professional identity; Professional emotion; Emotional labour; Affective stance; Fiction talk; Reflection; Diskursiv psykologi; Läkarutbildning; Interaktion; Medicinsk humaniora; Narrativ medicin; Högre utbildning; Professionell identitet; Professionella känslor; Emotionellt arbete; Affektiv positionering; Fiktionssamtal; Reflektion;

    Sammanfattning : Fiction is used for educational purposes in various fields such as engineering, law and higher education. In medical education, the theories of medical humanities and narrative medicine propose that engaging with fictional works can provide opportunities for medical students and physicians to develop central professional skills such as emotional awareness and empathy, which can help mitigate the documented empathy decline which occurs during medical training. LÄS MER

  3. 3. Den komplexa rörelsens komplexitet : en studie i ett utförande av idrott och hälsa

    Författare :Lucas Janemalm; Dean Barker; Mikael Quennerstedt; Örebro universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; enactment; complex movement; physical education; PE; enactment; curriculum theory; discourse analysis; komplex rörelse; idrott och hälsa; läroplansimplementering;

    Sammanfattning : Föreliggande licentiatuppsatsen tar sitt avstamp i forskningen kring den svenska läroplanens revideringar med ett särskilt fokus på ämnet idrott och hälsa. Begreppet komplex rörelse visade sig vara särskilt problematisk för idrottslärare i den senaste versionen och valdes därför som undersökningsobjekt och som exempel på begreppstransformering. LÄS MER

  4. 4. Topos som meningsskapare : Retorikens topiska perspektiv på tänkande och lärande geonom argumentation

    Författare :Maria Wolrath Söderberg; Lennart Hellspong; Tina Kindeberg; Anders Eriksson; Södertörns högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Rhetoric; topoi; critical thinking; learning; Aristotle; Meaning making; Retorik; topos; doxa; kritiskt tänkande; pedagogik; Aristoteles; Retorik;

    Sammanfattning : De flesta teorier om meningsskapande som är moderna inom ramen för den högskolepedagogiska diskursen i Sverige idag utgår från en perspektivisk kunskapssyn. Det kan emellertid vara svårt att realisera en didaktik som tar många synsätt på allvar i klassrummet utan att landa i hållningslös relativism. LÄS MER

  5. 5. ”Ska vi googla, fröken?” : Några förskollärares uppfattningar om undervisning relaterad till digitala tekniker i förskolan

    Författare :Olga Boksjö; Anna Ehrlin; Johannes Rytzler; Annika Åkerblom; Malin Nilsen; Mälardalens universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; early childhood education ECE ; preschool; digital technology supported teaching; digital competence; tablet; phenomenography; teachers’ beliefs; förskola; undervisning relaterad till digitala tekniker; digital kompetens; datorplatta; fenomenografi; uppfattning; lärares attityder; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : This study aims to gain deeper insights in digital technology supported teaching in Swedish early childhood education (ECE) settings. Introduction of digital goals in Swedish ECE curriculum obliges preschool teachers to integrate digital technologies into educational practices and calls for a relevant definition and a defined content for this teaching area. LÄS MER