Sökning: "primary metaphors"

Visar resultat 1 - 5 av 12 avhandlingar innehållade orden primary metaphors.

  1. 1. MECHATRONIC METAPHORS : An embodied realist framework of complexity and expertise in mechatronic project work

    Författare :Elias Flening; Martin Grimheden; Anna Jerbrant; David Bradley; KTH; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Machine Design; Maskinkonstruktion;

    Sammanfattning : Utvecklingsprojekt inom mekatronik innehåller höga nivåer av komplexitet och kräver expertis i samma utsträckning för att hantera denna. I och med globalt minskande produktivitetsvinster från ingenjörsarbete samt ”outtrassliga” (wicked) problem i utvecklingen av mekatroniska system – med sedan länge rapporterade utmaningar så som brist på gemensam systemförståelse, avsaknad av gemensamt språk för koncept, och disparata mentala modeller – så blir det kritiskt att förstå de faktiskt gällande uppfattningar av komplexitet och kompetens inom utvecklingsprojekt. LÄS MER

  2. 2. Temperatur i språk och tanke. En jämförande semantisk studie av svenska temperaturadjektiv

    Författare :Annika Bergström; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; temperature adjectives; temperature; Swedish; text corpora; associations; cognitive semantics; primary metaphors; gradual metaphors;

    Sammanfattning : In this thesis, seven temperature adjectives in Swedish are analysed: varm ’warm’, kall ’cold’, het ’hot’, ljum/ljummen ’lukewarm’ or ’tepid’, kylig ’chilly’, sval ’cool’ and mild ’mild’. A model for analysis, inspired by cognitive semantics etc., has been elaborated for the purpose of analysing these adjectives. LÄS MER

  3. 3. Topsar och cellmembran : Kroppens näringsupptag i undervisning och elevtexter på mellanstadiet

    Författare :Alma Jahic Pettersson; Carl-Johan A. Rundgren; Lena Tibell; Ragnhild Löfgren; Nicklas Gericke; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social semiotic; Metaphors; Everyday expressions; Systemic functional grammar; Organizational levels; Biology; Chemistry; Multimodality; Socialsemiotik; Metaforer; Vardagsuttryck; Systemisk funktionell grammatik; Organisationsnivåer; Biologi; Kemi; Multimodalitet;

    Sammanfattning : I avhandlingen studeras mellanstadieelevers meningsskapande kring näringsupptag. Avhandlingens artiklar baseras på två datainsamlingar. I den första studeras skriftliga svar på ett nationellt prov i biologi. I den andra studeras klassrumsundervisning i två skolor med en animation om näringsupptag som kontext. LÄS MER

  4. 4. Psykoanalys i ljuset av metafor och metonymi : En analys av Freuds teori om primärprocesstänkande och tolkningsarbete utifrån konceptuell metaforteori

    Författare :Gloria Zeligman; Gunnar Karlsson; Robert Ohlsson; Henrik Enckell; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; metaphor; metonymy; psychoanalysis; Freud; primary process; Cognitive linguistics; Conceptual metaphor theory; condensation; displacement; the unconscious; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The aim of this dissertation is to examine how Conceptual metaphor theory (CMT), with its detailed conceptual framework for various metaphorical and metonymic thought processes, can clarify and deepen psychoanalysis, specifically Freud's theory of the primary process thinking as a central element in his theory of the unconscious, as well as his interpretive work in the case study, Analysis of a phobia in a five-year-old boy (Little Hans). In a broader perspective, my dissertation also has educational relevance as a contribution to the theoretical discussions of meaning and meaning-making. LÄS MER

  5. 5. Yrkeskulturer i möte : läraren, fritidspedagogen och samverkan

    Författare :Monica Hansen; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Symbolic interactionism; ethnography; micro-politics; initial encounters; professional cultures; teaching cultures; collaborative work; co-operation; primary school; school age childcare;

    Sammanfattning : In recent years, co-operation between teachers belonging to different teaching traditions or ”cultures”, has become common in Sweden, particularly within the first years of primary school, where teachers from a pre-school tradition (pre-school teachers, recreational pedagogues) work alongside primary school teachers. The thesis explores the relation between two different yet related professional cultures, teachers and recreational pedagogues, in their collaborative work in the Swedish primary school. LÄS MER