Sökning: "preschool didactics"
Visar resultat 11 - 15 av 58 avhandlingar innehållade orden preschool didactics.
11. Galna kameror och barns virtuella bildseende, bildtänkande och filmgörande i förskolan
Sammanfattning : The aim of this thesis is to contribute knowledge about children’s image-vision, image-thinking and image- and filmmaking in preschool, through a collaboration with children and digital film technology, and about Gilles Deleuze’s film philosophy (1989) as well as digital videography and the methodology created in the research process. The empirical production was carried out as a digital decentralized videography, according to Pink et al. LÄS MER
12. Det bästa av två världar : Förskollärares arbete med digitala och analoga resurser i förskolans STEM-undervisning
Sammanfattning : Den här avhandlingen undersöker hur erfarna förskollärare integrerar digitala och analoga verktyg i sin undervisning. Avhandlingen fokuserar på så kallad STEM-undervisning där ämnesområdena naturvetenskap (science), teknik (technology), ingenjörsvetenskap (engineering) och matematik (mathematics) integreras. LÄS MER
13. Två lärarkategoriers arbete med sociala relationer i övergången från förskoleklass till årskurs 1
Sammanfattning : Denna studie undersöker två lärarkategoriers, i studien benämnda som förskoleklass-lärare och grundskol-lärares, allmändidaktiska arbete med sociala relationer i övergången mellan förskoleklass och årskurs 1. Detta är ett relationellt arbete som sker över tid och handlar om att samordna vuxnas och barns handlingar och uppfattningar i en utbildningsmiljö. LÄS MER
14. Barn, naturvetenskap och könande processer i förskolan
Sammanfattning : The aim of this thesis is to explore how scientific phenomena, together with other agents (human and nonhuman) in preschool, participate in and co-create gendering processes as well as children’s emergent scientific explorations. These are seen as mutual processes emerging in the daily doings and routines in preschool. LÄS MER
15. Barnträdgårdens didaktik : Kontinuitet och förändring i talet om material och arbetssätt i tidskriften Barnträdgården 1918-1945
Sammanfattning : This thesis, which touches on the fields of preschool didactics and history of education, deals with a specific period of the kindergarten movement’s history. With the foundation of the Swedish Fröbel Association’s journal Barnträdgården (Kindergarten), knowledge and ideas about the kindergarten movement and its activities could be disseminated to kindergarten teachers in Sweden and throughout the Nordic region. LÄS MER