Sökning: "posttraumatisk stress"

Visar resultat 6 - 10 av 10 avhandlingar innehållade orden posttraumatisk stress.

  1. 6. Children in group interventions after exposure to violence toward a caregiver : Experiences, needs, and outcomes

    Författare :Karin Pernebo; Kjerstin Almqvist; Mats Fridell; Idor Svensson; Dag Øystein Nordanger; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Children; Intimate partner violence; Children’s experiences; Post-traumatic stress; Treatment; Qualitative research; Outcome research; Psychology; Psykologi;

    Sammanfattning : This thesis consists of three empirical studies, all part of the same research project, with a general aim to explore interventions for children exposed to intimate partner violence (IPV). Because witnessing violence toward a caregiver is associated with negative impact on children’s health and development, effective interventions for children exposed to IPV are necessary. LÄS MER

  2. 7. Sorgereaktioner hos närstående till personer som avlidit till följd av plötsligt hjärtstopp

    Författare :Nina Carlsson; Kristofer Årestedt; Anders Bremer; Anette Alvariza; Lena Axelsson; Anita Kärner Köhler; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Bereavement; Cardiac arrest; Family member; Grief reactions; Health; Psychological distress; Support; hjärtstopp; hälsa; närstående; psykisk ohälsa; sorg; stöd; Health and Caring Sciences; Hälsovetenskap;

    Sammanfattning : Syfte: Avhandlingens övergripande syfte var att utforska sorgereaktioner hos närstående till personer som avlidit till följd av plötsligt hjärtstopp. De specifika syftena var att: belysa innebörder av levda erfarenheter av att förlora en nära person som avlidit till följd av plötsligt hjärtstopp (I), beskriva symtom på förlängd sorg och självskattad hälsa hos närstående, samt att jämföra partners och icke-partners (II), undersöka samband mellan symtom på förlängd sorg och psykisk ohälsa samt identifiera associerade faktorer (III), undersöka sorgereaktioner i relation till socialt och professionellt stöd, sex och tolv månader efter förlusten (IV). LÄS MER

  3. 8. Sedation during mechanical ventilation in intensive care - Sedation practices and patients' memories, stressful experiences and psychological distress

    Författare :Karin Samuelson; Institutionen för hälsovetenskaper; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Intensive care unit; Mechanical ventilation; Patient comfort; intensive care; Anaesthesiology; intensivvård; Anestesiologi; Sedation; Respiratory nursing;

    Sammanfattning : The overall aim of this thesis was to describe and determine intensive care sedation in adult mechanically ventilated patients with the emphasis on patients? memory, stressful experiences and psychological distress. The results are based on a nationwide postal survey (Paper I) including 89 Swedish intensive care units (ICUs) followed by a prospective cohort study (Papers II?IV) conducted over 18 months in 2 ICUs including 313 mechanically ventilated adults admitted for more than 24 hours. LÄS MER

  4. 9. Behavioral and Electrophysiological Correlates of Inhibition in Episodic Memory

    Författare :Gerd Waldhauser; Institutionen för psykologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; memory control; inhibition; EEG; ERP; forgetting;

    Sammanfattning : Forgetting can be highly functional when unwanted or irrelevant memory representations interfere with cognitive or motivational goals. Current theory assumes that forgetting can be brought about by the intentional or unintentional inhibition of interfering memory representations. LÄS MER

  5. 10. Poliser som utbildar poliser : Reflexivitet, meningsskapande och professionell utveckling

    Författare :Bengt Bergman; Lena Fritzén; Umeå universitet; []
    Nyckelord :police educator; pedagogy; reflection; meaning making; professional development; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : This compilation thesis concerns how an educator task in Swedish police education context can be understood as individual and collective meaning making and professional development. The main actors in this thesis are police teachers, police supervisors and field training officers (FTOs), and they have a mutual task in educating new police officers and hence preparing for a complex occupation. LÄS MER