Sökning: "poststructuralism"
Visar resultat 6 - 10 av 18 avhandlingar innehållade ordet poststructuralism.
6. Är det någon "könsordning" i skolan? : analys av könsdiskurser i etniskt homogena och etniskt heterogena elevgrupper i årskurserna 0-6
Sammanfattning : The thesis focuses on gender in primary school and the aim was to study how girls and boys construct their subjectivities in accordance with current gender discourses and how they take up those discourses in school practices. Special attention has been paid to the students' fluid subjectivities. LÄS MER
7. Rewriting Entrepreneurship : Enterprise discourse and entrepreneurship in the case of re-organising ES
Sammanfattning : People at the formal organisation of ES were written as they tried to write a new script describing how the organising of their operations should become conducted. A project of re-organising the operations was initiated in a way rather typical for the 1990s: services were bought from a consulting agency, and the agency brought their tools for making ES into a proper company. LÄS MER
8. Orsak: Våldtäkt : om våldtagna män i medicinsk praktik
Sammanfattning : Within the Swedish healthcare system, the care of raped men varies and many hospitals lack specific programmes. The aim of the thesis is to describe and analyse how meanings about rape and raped men are produced within Swedish healthcare. LÄS MER
9. Med blicken på barnet : om olikheter inom förskolan som diskursiv praktik
Sammanfattning : Med blicken på barnet syftar till att synliggöra hur barn skapas som subjekt när deras beteenden förbryllar, oroar eller utmanar personal i förskolan och hur utrymme för, eller begränsningar av, barnens möjligheter till att vara, kunna eller göra olika därmed framträder. Vidare belyser studien hur hanterings- och styrningsförslag av barnen och deras beteenden formuleras i specialpedagogiska sammanhang inom förskolan som diskursiv praktik. LÄS MER
10. Med blicken på barnet : Om olikheter inom förskolan som diskursiv praktik
Sammanfattning : Med blicken på barnet syftar till att synliggöra hur barn skapas som subjekt när deras beteenden förbryllar, oroar eller utmanar personal i förskolan och hur utrymme för, eller begränsningar av, barnens möjligheter till att vara, kunna eller göra olika därmed framträder. Vidare belyser studien hur hanterings- och styrningsförslag av barnen och deras beteenden formuleras i specialpedagogiska sammanhang inom förskolan som diskursiv praktik. LÄS MER