Sökning: "positionera"

Visar resultat 1 - 5 av 32 avhandlingar innehållade ordet positionera.

  1. 1. Studies on Peripheral Nerve Regeneration: Microdispensing, Neurite Guidance and Galectins

    Författare :Per Gustavsson; Funktionell zoologi; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; vävnadskultur; histokemi; cytokemi; Histologi; tissue culture; histochemistry; cytochemistry; Histology; Schwann cells; sciatic nerve; dorsal root ganglia; DRG; neurite guidance; galectins; inkjet; microdispensing; peripheral nervous system; nerve regeneration; Animal physiology; Djurfysiologi; Biotechnology; Bioteknik;

    Sammanfattning : The present thesis describes development of a microdispenser-based technique to create of protein patterns for neurite guidance. The same technique was also developed to allow direct positioning of dissociated cells, including neurons, on cell culture substrates. Finally the role of galectin-3 and 8 during nerve regeneration was investigated. LÄS MER

  2. 2. De otillräckliga : en studie av personalspecialisternas kamp för erkännande och status

    Författare :Johan Berglund; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Ett allmänt forskningsintresse jag har är vad som passerar som kunskap i ett givet sammanhang. Det sammanhang jag intresserar mig för i denna avhandling  är varför yrkesgruppen personalspecialister många gånger har sådana statusproblem i organisationer och företag, samtidigt som det återkommande i allmänna managementdiskurser hävdas att människan är företagets viktigaste resurs. LÄS MER

  3. 3. Om miljöproblemen hänger på mig : Individer förhandlar sitt ansvar för miljön

    Författare :Emmy Dahl; Jane Summerton; Helen Peterson; Jonas Anshelm; Rolf Lidskog; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Individualized environmental responsibility; environmental discourse; environmental politics; feminist poststructuralism; focus groups; positioning; negotiating; gender; dass; gender discourse; subject position; troubled untroubled subject positions; Individualiserat miljöansvar; miljödiskurs; miljöpolitik; feministisk poststrukturalism; fokusgrupper; positionering; förhandling; genus; klass; genusdiskurser; subjektspositioner; problematiska oproblematiska subjektspositioner;

    Sammanfattning : När den svenska klimatdebatten intensifierades under 2000-talets första decennium tilldelades allmänheten en särskild roll. I den mediala och politiska debatten verkade lösningen på miljöproblemen intimt förknippad med individers livsstilar. LÄS MER

  4. 4. Lifetime modeling and management of transformers

    Författare :Johanna Rosenlind; Rajeev Thottappillill; Zhong Dong Wang; KTH; []
    Nyckelord :transformers; lifetime modeling; asset management; thermal modeling; lifetime estimation;

    Sammanfattning : This work have studied and developed lifetime estimation methods for the power transformer and how these could be used for asset management purposes. It is researchperformed in the intersection of the fields of reliability theory, statistical analysis, and stochastic process theory applied to lifetime estimations and management of transformers. LÄS MER

  5. 5. Att inte vilja vara problem : social organisering och utvärdering av elever i en särskild undervisningsgrupp

    Författare :Yvonne Karlsson; Ann-Carita Evaldsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Special teaching groups; social organization; evaluation; categorization; assessments; ethnography; sociology of childhood; Särskilda undervisningsgrupper; social organisering; utvärdering; kategorisering; beskrivningar; skolproblem; motstånd; inkludering; marginalisering; etnometodologi; etnografi; barndomssociologi; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att ge en ”inifrån-beskrivning” av hur skolan organiserar verksamheten för elever i en särskild undervisningsgrupp. Vidare undersöker jag hur elever, pedagoger, föräldrar och elevernas tidigare klasslärare beskriver vad som utgör elevernas skolsvårigheter, i forskningsintervjuer. LÄS MER