Sökning: "political socialization"

Visar resultat 21 - 25 av 29 avhandlingar innehållade orden political socialization.

  1. 21. Uppfostran, undervisning, upplysning : linjer i svensk folkundervisning före folkskolan

    Författare :Daniel Lindmark; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; History of literacy; ideology of education; history of concepts; popular education; moral instruction; reading culture; socialization; patriarchalism; enlightenment; process of civilization; Folkundervisning-- Sverige -- 1700-talet -- 1800-talet;

    Sammanfattning : The present dissertation discusses changes in Swedish popular education from the literacy campaign conducted at the end of the 17th century to the institution of universal elementary education in the middle of the 19th century. The onus is laid on the intense period of reform around 1770-1820, when popular enlightenment became an issue of political debate and both the content and organization of popular education was transformed. LÄS MER

  2. 22. Litteraturens mått : politiska implikationer av litteraturundervisning som demokrati- och värdegrundsarbete

    Författare :Gustav Borsgård; Anders Öhman; Sven Anders Johansson; Magnus Persson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Teaching literature; citizenship education; democracy; didactics; entrepreneurship; subjectivity; ideology; neoliberalism; measurability; Litteraturundervisning; skönlitteratur; medborgarfostran; värdegrund; demokrati; litteraturdidaktik; entreprenörskap; subjektivitet; ideologi; nyliberalism; mätbarhet; Literature; litteraturvetenskap;

    Sammanfattning : Avhandlingens syfte är att undersöka politiska implikationer av idén om litteraturundervisning som demokrati- och värdegrundsarbete i förhållande till det ideal om mätbar kunskap som präglar samtidens utbildningspolicydiskurser. Det som står i fokus är 2011 års gymnasiereform, som tolkas mot bakgrund av en genomgripande förändring av den globala och europeiska utbildningspolicydiskursen från och med millennieskiftet. LÄS MER

  3. 23. Ungdomar, Utveckling och Utmaning : Studier av samhälls- och identitetsskapande processer i 1990-talets ungdomspolitik

    Författare :Elisabeth Ljungberg; Lars Nord; Börje Alström; Göran Djupsund; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Ungdomar; politisk kommunikation; politisk socialisation; Media and communication studies; Medie- och kommunikationsvetenskap;

    Sammanfattning : Society and Identity- Developments and Challenges in Swedish Youth Politics in the 1990´s. There are many ways to describe and value young people’s interest and engagement in politics. LÄS MER

  4. 24. Läroböcker, demokrati och medborgarskap. Konstruktioner i läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet

    Författare :Kurt Wicke; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; samhällskunskap; läroböcker; demokrati; medborgarskap; diskursanalys;

    Sammanfattning : Swedish citizenship education is charged with a double mission: socialization and education of democratic citizens. This means that textbooks exist in a field of tension between conveying content as true knowledge and offering it as a perspective amongst others. LÄS MER

  5. 25. Framtidens demokratiska medborgare : Om ungdomar, medborgarskap och demokratifostran i svensk skola

    Författare :Jan Grannäs; Carl Anders Säfström; Christina Gustafsson; Solveig Hägglund; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; citizenship education; curriculum theory; democracy; inclusion and exclusion; youth; spatiality; Curriculum Studies; Didaktik;

    Sammanfattning : This thesis attempts to deepen our understanding of the democratic assignment for Swedish schools. The school is a public space that all children and youth are a part of which gives it a prominent opportunity for fostering democratic citizens of the future. LÄS MER