Sökning: "pia williams"

Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade orden pia williams.

  1. 1. Barn lär av varandra. Samlärande i förskola och skola

    Författare :Pia Williams; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; children; learning; peer interaction; communication; participation; sociocultural perspective;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Nuets didaktik : förskolans lärare talar om läroplan för de yngsta

    Författare :Agneta Jonsson; Ingrid Pramling Samuelsson; Pia Williams; Högskolan Kristianstad; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; förskola; läroplan; arbetsformer;

    Sammanfattning : Studien som ligger till grund för detta licentiatarbete syftar till att utveckla kunskap om hur den läroplan för de yngsta ser ut så som den beskrivs av förskolans lärare. Fokus läggs på den beskrivna läroplanens innehåll och arbetsformer och på vad som karakteriserar verksamheten för de yngsta barnen i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Nuets didaktik : förskolans lärare talar om läroplan för de yngsta

    Författare :Agneta Jonsson; Ingrid Pramling Samuelsson; Pia Williams; Barndom Lärande och Utbildning; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Studien som ligger till grund för detta licentiatarbete syftar till att utveckla kunskap om hur den läroplan för de yngsta ser ut så som den beskrivs av förskolans lärare. Fokus läggs på den beskrivna läroplanens innehåll och arbetsformer och på vad som karakteriserar verksamheten för de yngsta barnen i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Fler bråk i matematikundervisningen : En aktionsforskningsstudie där lärare lär om progression

    Författare :Caroline Nagy; Pia Williams; Angelika Kullberg; Ann-Christine Wennergren; Astrid Pettersson; Högskolan i Halmstad; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; action research; analytical tools; communities of practice; fraction; negotiations; professional learning; progression; school stages;

    Sammanfattning : Few studies have a focus on progression in teaching and learning mathematics. An assumption for this study was that progression in teaching between school stages was important. The approach of the study was based on action research. Four teachers from preschool to 9th grade (age 1-16) were invited to a temporary team, a community of practice. LÄS MER

  5. 5. Mötet mellan föräldraansvar och förskollärarkompetens - föräldrasamverkan i förskolan

    Författare :Tuula Vuorinen; Anette Sandberg; Tor Nilsson; Sonja Sheridan; Pia Williams; Ingegerd Tallberg Broman; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; förskola; hem; samverkan; föräldrar; förskollärare; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : The overall aim of this thesis is to explore the experience of parental collaboration in preschool, by addressing preschool teachers’ competence and parental responsibility as described by preschool teachers and parents. The results are based on in-depth interviews with 30 preschool teachers and 10 parents. LÄS MER