Sökning: "phenomenological lifeworld approach"

Visar resultat 1 - 5 av 44 avhandlingar innehållade orden phenomenological lifeworld approach.

  1. 1. När livsvärldens mönster brister : erfarenheter av att leva med demenssjukdom

    Författare :Rune Svanström; Karin Dahlberg; Ingela Krantz; Staffan Höjer; Växjö universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; dementia; lived experience; caring science; lifeworld; intentionality; identity; Caring sciences; Vårdvetenskap; Medical sciences;

    Sammanfattning : This thesis is focusing on the lived experience of dementia. Both living with a partner as well as living alone. There is no unequivocal picture of how it is to live with dementia and few studies have been carried out in homes of afflicted persons. LÄS MER

  2. 2. A personal-recovery-oriented caring approach to suicidality

    Författare :Linda Sellin; Lena Wiklund Gustin; Tomas Kumlin; Tuula Wallsten; Gunilla Carlsson; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Dialogue; hermeneutics; lifeworld; mental health nursing; participation; patient’s perspective; person-centred care; phenomenology; recovery; reflective lifeworld research; reflective understanding; relative’s perspective; suicidality; suicide prevention; Care Sciences; vårdvetenskap;

    Sammanfattning : Persons who are subject to care due to suicidal thoughts and/or acts, are in a vulnerable situation, struggling with issues related to life and death as well as experiences of hopelessness and powerlessness. They may also experience themselves as a burden for their relatives. LÄS MER

  3. 3. Att mötas på folkhögskola : en studie om folkhögskollärares pedagogiska hållning

    Författare :Filippa Millenberg; Per Andersson; Erik Nylander; Eva Alerby; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Lifeworld phenomenology; Ethnography; Folk high school; Teacher; Encounter; Livsvärldsfenomenologi; Etnografi; Folkhögskola; Lärare; Möten;

    Sammanfattning : I avhandlingen utforskas pedagogiska praktiker och den lärande vardagen på folkhögskola genom att titta på hur möten mellan lärare och kursdeltagare framträder i hantverkskurser på folkhögskola. Vidare utforskar studien hur den relationella dimensionen av dessa möten kan förstås och vilken betydelse möten har i lärares praktik. LÄS MER

  4. 4. Historien som fiktion : gymnasieelevers erfarande av spelfilm i historieundervisningen

    Författare :Maria Deldén; Monica Reichenberg; Carola Nordbäck; Silwa Claesson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; history didactics; film reception; phenomenology; lifeworld approach; historical feature film; historical thinking; historical empathy; historiedidaktik; filmreception; fenomenologi; livsvärldsansats; historisk spelfilm; historiskt tänkande; historisk empati; historia med utbildningsvetenskaplig inriktning; history of education; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : The present study explores the reception of historical feature films in history education. It is concerned with how pupils experience the films as well as the significance of the feature film for their understanding and interpretation of history. LÄS MER

  5. 5. Akut omhändertagande : i mötet mellan patienter, närstående och olika professioner på skadeplats och på akutmottagning

    Författare :Carina Elmqvist; Bengt Fridlund; Margaretha Ekebergh; Ingegerd Fagerberg; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Caring science; emergency care; emergency department; encounter; interpersonal communication; inter-professional work; lifeworld; lived experiences; patient perspective; phenomenology; pre hospital emergency care; scene of an accident; Caring sciences; Vårdvetenskap; Vårdvetenskap; Caring Science;

    Sammanfattning : Aim:  To describe and develop understanding of  the patient’s first encounter with the involved persons at the scene of an accident and at the emergency department; with a special focus on describing the meaning of emergency care of patients in these caring contexts. Method: The thesis uses a reflective lifeworld research (RLR) approach founded on phenomenological philosophy. LÄS MER