Sökning: "personer med intellektuella funktionshinder"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden personer med intellektuella funktionshinder.

  1. 1. Arbetsplatskultur, socialt stöd och arbetets mening. Anställning med lönebidrag och daglig verksamhet för personer med intellektuella arbetshandikapp

    Författare :Per-Olof Larsson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Intellectual Disability; Work; Workplace Culture; Workplace;

    Sammanfattning : Studien tar sin utgångspunkt i Handikappreformen, vars mål var att personer med funktionshinder – däribland de med utvecklingsstörning – skall integreras under de ideologiska ledstjärnorna; delaktighet och jämlikhet. Denna studie fokuserar på män och kvinnor med intellektuella arbetshandikapp. LÄS MER

  2. 2. Naturbaserade aktiviteter i daglig verksamhet och gymnasiesärskola. En studie om personer som lär långsammare och om trädgårds- och naturbruksarbetets möjligheter och begränsningar i ett socialt perspektiv

    Författare :Mariella Niemi; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; naturbaserade aktiviteter; personer med intellektuella funktionshinder; daglig verksamhet; gymnasiesärskola;

    Sammanfattning : This study is about people with learning disabilities and nature-based activities. The study has an ethnographic approach and is based on observations and interviews at a daily activity center specializing in horticultural work and in an upper secondary special school specializing in farming. LÄS MER

  3. 3. Long-Term Ongoing Structured Support in Early Stage of Dementia: A Family Affair

    Författare :Annika Kjällman Alm; Ove Hellzen; Karl-Gustav Norbergh; Annica Kihlgren; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :Dementia; Next of kin; Relationships; Support group;

    Sammanfattning : Demenssjukdomar drabbar mer än 35 miljoner människor världen över, en summa som kommer att fördubblas vart tjugonde år.   Demens är en global störning av intellektuella funktioner: förmågan att minnas försämras, och förmågor som att orientera sig i tid och rum, språklig förmåga, tankeprocesser som att gå från tanke till handling, problemlösande, utföra saker praktiskt och känna igen föremål. LÄS MER