Sökning: "pendla"

Visar resultat 1 - 5 av 9 avhandlingar innehållade ordet pendla.

  1. 1. Gemenskapens gränser : Stigmahantering och pluralistisk fostran i gymnasieskolan

    Författare :Emil Bernmalm; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; inkluderande undervisning; rörelsehinder; pluralism; pluralitet; fostran; stigma; religionskunskapsämnet; riksgymnasium; skolvardag; gymnasiet; värdegrundsarbete; inclusive education; values education; disability studies; physical disabilities; religious education; inclusion; exclusion; integration; symbolic boundaries; stigma; frame-analysis; upper secondary education;

    Sammanfattning : This thesis problematizes values education and governed inclusion from the standpoint of experiences made by upper secondary students with severe physical disabilities. The aim is to contribute to the understanding of value education empirically, by examining how students with physical disabilities experience the process of integration into different communities of regular education. LÄS MER

  2. 2. Vägar genom sjuksköterskeutbildningen : studenters berättelser

    Författare :Petra Lilja Andersson; Högskolan Kristianstad; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; Pedagogik; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; experience; life history; narratives; nursing education; nursing students;

    Sammanfattning : Syftet är att utifrån studenters livsberättelser, få kunskap om och förståelse för hur de upplever och hanterar sjuksköterskeutbildningens olika delar med särskilt fokus på spänningsfälten mellan: yrkesexamen – akademisk examen, högskoleförlagd utbildning – verksamhetsförlagd utbildning samt huvudämnet omvårdnad – stödämnet medicinsk vetenskap. Syftet är vidare att få kunskap om och förståelse för aspekter av betydelse för studenters lärande på vägen genom utbildningen. LÄS MER

  3. 3. Vägar genom sjuksköterskeutbildningen : Studenters berättelser

    Författare :Petra Lilja Andersson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; experience; life history; narratives; nursing education; nursing students;

    Sammanfattning : Syftet är att utifrån studenters livsberättelser, få kunskap om och förståelse för hur de upplever och hanterar sjuksköterskeutbildningens olika delar med särskilt fokus på spänningsfälten mellan: yrkesexamen – akademisk examen, högskoleförlagd utbildning – verksamhetsförlagd utbildning samt huvudämnet omvårdnad – stödämnet medicinsk vetenskap. Syftet är vidare att få kunskap om och förståelse för aspekter av betydelse för studenters lärande på vägen genom utbildningen. LÄS MER

  4. 4. Commuting, Health, and Wellbeing : Mode and duration matters

    Författare :Kristoffer Mattisson; Avdelningen för arbets- och miljömedicin; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Epidemiology; GIS; Health; Medical Geography; Stress;

    Sammanfattning : Allt fler personer reser allt längre sträckor för att ta sig till och från jobbet. En starkt bidragande orsak till detta är en strävan att öka den ekonomiska tillväxten genom att göra arbetskraften tillgänglig över allt större geografiska områden. LÄS MER

  5. 5. Störande beteende i interaktionen mellan personer med demens och deras vårdare

    Författare :Ulla Hällgren Graneheim; Lilian Jansson; Astrid Norberg; Unni Lindström; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Nursing; Omvårdnad; bekräftelse; demens; etiska problem; fenomenologisk hermeneutik; hemmastaddhet; hemlöshet; herre och slav; kvalitativ innehållsanalys; schizofreni; störande beteende; Nursing; Omvårdnad; omvårdnadsforskning med medicinsk inriktning; Caring Sciences;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med avhandlingen var att belysa innebörden i interaktionen mellan personer med demens och så kallat störande beteende och deras vårdare. I delstudierna I och II deltog en kvinna med frontallobsdemens och störande beteende (Ruth) respektive en kvinna med schizofreni, demens och störande beteende (Alice) och deras vårdare. LÄS MER